Oktober: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2020 ökat med 243 400 och uppgick vid oktober månads slut till 1 219 800. Det innebär en ökning med 25 100 kunder under oktober. Nettoinflödet i oktober var 6 100* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 63 700* MSEK hittills under 2020.

okt-20 sep-20Förändring
månad %
okt-19Förändring
år %
Kunder, st1 219 800 1 194 7002950 80028

Nettoinflöde, MSEK6 100*6 10001 990207

Sparkapital, MSEK498 400 514 200-3386 20029
varav inlåning79 800*76 000562 20028

Utlåning, MSEK28 300*27 300422 00029
varav värdepapperskrediter6 490*6 28034 95031
varav Superbolånet PB9 080*8 83037 50021
varav extern bolånevolym (Bolån+)12 700*12 20049 55033

Antal courtagegenererande notor per dag, st **175 400 170 800373 600138

* Preliminära siffror.
** Exklusive notor för fonder, Avanza Markets och aktier i courtageklass ”Start”, samt institutionella kunder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 miljon kunder med närmare 500 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,9 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir