September: Aktiespararna tankar bank

”Stockholmsbörsen går mot sjätte månaden i rad med positiv avkastning och privatspararnas aktivitet är mycket hög. Majoriteten verkar dela det globala investerarkollektivets tro på att vi är inne i en ny stark aktiemarknad. Spararna nettoköper aktier för sjunde månaden i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 330 300 affärer per dag i september. Det är en ökning med 116 procent jämfört med samma månad i fjol.

Handelsbanken är månadens klart mest köpta aktie och den får sällskap av ytterligare två storbanker på köptoppen.

”Bankernas aktiekurser har i flera år varit pressade av ökade kostnader och penningtvättsutredningar, men nu tycker uppenbarligen många sparare att värderingarna blivit väl låga. Bakom köpen finns sannolikt också förhoppningar om förhållandevis matiga utdelningar nästa år. I år råder utdelningsstopp, men svenska banker är välkapitaliserade och flera analytiker menar att det finns utrymme för extrautdelning kommande år”, säger Kull.

KöperSäljer
Handelsbanken AStillfront
SwedbankAstraZeneca
MillicomSwedish Match
TeslaTelia
SEB AGravity
Evolution GamingH&M
Ericsson BBalder
Tele2ABB
EmbracerLatour
Lundin EnergyHiQ

Elbilstillverkaren Tesla tar sig som ensam utländsk aktie in på köptoppen.

”Spararna storköpte Tesla efter kursraset på 21 procent under en enskild handelsdag. Aldrig tidigare har privatspararna köpt mer i aktien och antalet ägare i Tesla bland Avanzas kunder har ökat med 40 procent på en månad”, säger Kull.

Månadens säljlista är spretig men toppas av gamingbolaget Stillfront.

”Gamingbolagen generellt har haft en formidabel utveckling, lyfta av stark underliggande tillväxt och den förvärvsaktivitet som råder inom sektorn. Stillfrontaktien är upp över 200 procent i år och att befintliga aktieägare valt att plocka hem en del av vinsten är rimligt. Man har emellertid inte sålt innehavet helt, vilket blir tydligt när man tittar på antalet aktieägare i bolaget som är upp 16 procent på en månad”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag**September 2020*Augusti 2020Förändring månad %September 2019Förändring år %
Avanza 244 300245 2000103 600136
Nordnet 82 50081 200246 80076
Skandiabanken 3 5003 100132 20059
Privatspararna, totalt 330 300329 5000152 600116

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza
E-post: johanna.kull@avanza.se