September: Sverigefonder fortsatt i topp

”Trots vinsthemtagningar i teknikaktier och oro för en andra coronavåg, har världens börser fortsatt att stiga senaste månaden. Privatspararna är optimistiska och nettoköper fonder för sjätte månaden i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 67 500 fondaffärer per dag i september. Det är 32 procent fler än i fjol, visar statistik från 700 000 fondkunder hos Avanza.

Sverigefonder toppar köplistan för andra månaden i rad.

”Stockholmsbörsen har presterat bra och tillhör de bäst utvecklade börserna senaste månaden. Sverigefonderna är också månadens klart mest köpta fonder och fyra av tio fondkronor går till just Sverigefonder. Här väljer spararna primärt billiga indexfonder eller aktivt förvaltade Sverigefonder som fokuserar på små- och medelstora bolag”, säger Kull.

Mest köptaMest sålda
SverigefonderÄdelmetallsfonder
TeknikfonderEuropafonder
GlobalfonderLäkemedelsfonder
FastighetsfonderRysslandsfonder
BlandfonderÖsteuropafonder

Teknikfonder är månadens näst mest köpta fonder.

”Stora globala investerare har under månaden minskat sin exponering mot teknik något och det har skett en försiktig sektorrotation till mer cykliska industribolag. Det är ingen trend som märks av bland privatspararna. Tre av månadens sex mest köpta fonder är teknikfonder”, säger Kull.

Fonder som investerar i guld och silver är månadens klart mest sålda fonder.

”Fonder som investerar i guld och silver fick många nya sparare under sommaren när guldpriset nådde en ny rekordnivå. I takt med att guldpriset sedan dess backat något, har emellertid spararnas intresse för fonderna svalnat markant”, säger Kull.

Fondhandel

Augusti