April: Sveriges största investmentbolag lockar

Stockholmsbörsen fortsätter att visa styrka under april genom att stiga närmare 5 procent. Rapportsäsongen bekräftar också bolagens starka momentum, där många överträffat marknadens förväntningar. I det här klimatet ser vi en god riskvilja bland privatspararna där aktiviteten stiger sekventiellt”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 429 800 affärer per dag i april. Det är en ökning med 18 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Börsen visar rejäl styrka under månaden samtidigt som rapporterna bekräftar den optimism som nu råder. April har historiskt varit en solig börsmånad där 9 av de 10 senaste åren varit positiva, med en genomsnittlig totalavkastning på 3,5 procent. Sverige sticker ut även i ett globalt perspektiv och rotationen mot mer värdebolag har lett till att OMXS30 under året varit den näst bästa aktiemarknaden efter Vietnam”, säger Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Investor, följt av Tele2 och Telia.

”Investor är Sveriges största investmentbolag och det absolut mest ägda bolaget på Avanzas plattform med nästan en kvarts miljon privatsparare. Intresset för bolaget var stort i april då flera noterade portföljbolag rapporterat starka siffror. Samtidigt har det onoterade innehavet Mölnlycke, tillika näst största innehav värdemässigt efter Atlas Copco, aviserat att Cellavisions tidigare VD Zlatko Rihter antagit VD-posten”, säger Nicklas Andersson.

”Avyttringen av Grand Hôtels ägare Grand Group tillför också Investor kapital som kommer att återinvesteras inom den onoterade delen Patricia Industries och befintliga innehav. Något jag också tror många privatsparare tycker är spännande”, fortsätter Nicklas Andersson.

KöperSäljer
Investor BEvolution Gaming
Tele2 BSwedish Match
Telia CompanyH&M
AstraZenecaFingerprint
CoinbaseStillfront
KindredSAAB B
SSAB BSEB A
Volvo BKlövern B
Swedbank ASOBI
BolidenJM

”Telekomoperatörer definieras ofta som defensiva bolag och med den rotation vi nu ser på börsen från tillväxt till värde är det inte konstigt att spararna väljer att trycka på köpknappen. Låga värderingar i relativa termer, hög direktavkastning och aktiekurser som inte hängt med under året är faktorer som bidrar”, säger Nicklas Andersson.

Månadens säljlista toppas för tredje månaden i rad av Evolution Gaming som till synes finansierar köpen i kursförlorarna.

”Evolution Gaming är trots platsen på säljtronen fortsatt en favorit bland privatspararna och har nu stigit nästan 100 procent sedan aktien inkluderades i OMXS30 i början på året. Aktien har seglat upp till att bli en av de mest ägda aktierna hos Avanza. Sedan inledningen av fjolåret har antalet aktieägare stigit med 450 procent och 40 procent sedan årsskiftet. Den kraftiga uppgången fortsätter leda till vinsthemtagningar. Trots att det är den mest sålda aktien i april så fortsätter antalet ägare att öka”, säger Nicklas Andersson.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag**April 2021*Mars 2021Förändring månad %April 2020Förändring år %
Avanza 325 500295 80010266 40022
Nordnet 100 200101 000-193 1008
Skandiabanken 4 1003 600144 200-2
Privatspararna, totalt 429 800400 3007363 70018

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza
0790- 410 600