Avanza Bank Holding AB (publ): Delårsrapport januari—juni 2021

· Regulatorisk information

Andra kvartalet 2021 jämfört med andra kvartalet 2020

• Rörelseintäkterna ökade med 43 procent till 754 MSEK. Samtliga intäktsrader förbättrades. Främst ökade courtagenettot till följd av högre handelsaktivitet, ett resultat av fler courtagegenererande kunder. Även fondprovisionerna och valutaintäkterna var högre
  • Rörelsekostnaderna ökade med 17 procent till 216 MSEK. Främst ökade personalkostnaderna på grund av fler medarbetare
  • Kostnadsökningen för helåret bedöms som tidigare kommunicerats uppgå till omkring 15 procent, exklusive extraordinära flytt- och hyreskostnader för 2020 och 2021
  • Rörelseresultatet uppgick till 536 MSEK, en ökning med 61 procent
  • Periodens resultat 451 MSEK, en ökning med 61 procent

Händelser under kvartalet

• Avanza Bank AB anmälde sig till Integritetsskyddsmyndigheten för att eventuellt ha brutit mot GDPR
  • Milstolpar och Sparmål lanserades för att ge kunder stöd och motivation i sparandet
  • Svanenmärkningen introducerades för fonder för att ytterligare underlätta hållbart sparande
  • Avanza rankades som högst ansedda bank och som nummer fyra över mest ansedda företag i alla branscher i Kantar Sifos anseendeindex 2021, vilket innebär att ett av årets hållbarhetsmål har uppnåtts

Citat från Rikard Josefson, VD Avanza
”Under andra kvartalet passerade vi 1,5 miljoner kunder och 700 miljarder i sparkapital. Även om handelsaktiviteten var lägre än under första kvartalet ligger omsättning och antal notor på en högre nivå än under 2020. Över 50% fler kunder sedan början av 2020 har definitivt bidragit till en höjd lägstanivå.”

Kv 2Kv 1förändrKv 2förändrjan-junjan-junförändr
 20212021%2020%20212020%
Rörelsens intäkter, MSEK754957–21526431 7101 06760
Rörelsens kostnader, MSEK–216–2027–18517–419–36415