Avanza expanderar bolåneerbjudandet - inleder samarbete med Landshypotek

Avanza inleder ett samarbete med Landshypotek Bank och blir därmed först i Sverige med att erbjuda sina kunder möjlighet att ansöka om, följa och hantera bolån från olika externa aktörer på en och samma plattform. Samarbetet betyder också att Avanza kan erbjuda sina kunder bolån med en högre belåningsgrad.

Avanzas bolåneerbjudande omfattar sedan tidigare Superbolånet för kunder inom Private Banking och Stabelos bolån samt nu också bolån från Landshypotek Bank. Utmärkande för bolånen via Avanza är de låga räntorna.

”Det viktigaste för oss i samarbetet med Landshypotek har varit att möta våra kunders efterfrågan på högre belåningsgrader och bolån för fritidshus. Landshypotek har under en lång period haft de lägsta snitträntorna på marknaden och erbjuder schyssta villkor utan smyghöjningar av räntan eller krav på andra kundengagemang. Det ligger väl i linje med Avanzas värderingar. Vi breddar alltså bolåneerbjudandet med fortsatt låga räntor och tillsammans med ytterligare en trygg och stabil aktör”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Landshypotek grundades 1836 av jordbrukare i syfte att finansiera utvecklingen av de egna gårdarna. Mycket har hänt sen dess, men passionen för landsbygden finns kvar och bolaget investerar aktivt i satsningar på välskötta skogar, lokalproducerad mat och öppna landskap. Sedan 2017 erbjuder Landshypotek bolån för villa och fritidshus med upp till 75% i belåningsgrad till konkurrenskraftiga räntor.

”Vi vill att fler ska få tillgång till våra konkurrenskraftiga bolån och ser därför fram emot att starta det här samarbetet med Avanza. Både vi och Avanza drivs av ett starkt engagemang för att göra det bättre och enklare för kunderna, med flera konkurrenskraftiga alternativ på marknaden. Vi är bägge utmanare och strävar alltid efter ha kundens bästa i fokus. Nu utmanar vi tillsammans genom att ge fler möjlighet att få upp ögonen för våra bolån”, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Genom samarbetet med Landshypotek kan man nu som Avanzakund via Avanzas sajt och i apparna ansöka om nytt bolån för villa och/eller fritidshus, eller flytta ett befintligt bolån, till en effektiv ränta från 1,04%. Via kontoöversikten hos Avanza kan kunderna sedan se och enkelt följa sitt bolån.

”Vår ambition är att hela tiden utveckla vårt erbjudande. Bolån utgör för de flesta en stor del av privatekonomin och ett konkurrenskraftigt bolåneerbjudande är en viktig del i att skapa en bättre framtid för miljoner människor. Vi vill bidra till att våra kunder får mer pengar över till sig själva. Mer till dig, mindre till banken, helt enkelt”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 miljon kunder med över 500 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 5,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste elva åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir