Avanza först i Sverige med att ge tillbaka hela den totala fondavgiften

Från och med idag kommer alla nya och befintliga kunder med ett sparkapital som ännu inte överstigit 50 000 kronor att få tillbaka alla fondavgifter, inklusive eventuella växlingsavgifter.

Erbjudandet är en utveckling av Avanzas befintliga Starterbjudande, som sedan 2016 gett gratis aktiehandel på Stockholmsbörsen för de med ett sparkapital som inte passerat 50 000 kronor. Erbjudandet utökas nu till att även innefatta fonder och gäller hela Avanzas fondtorg med över 1 300 fonder. Det omfattar alla konton där man kan ha fonder, inklusive pensionskonton. Kunder handlar som vanligt och i slutet av året räknas alla fondavgifter ihop och sätts tillbaka på kontot under första kvartalet. Allt sker helt automatiskt så länge man valt courtageklass Start och återbetalningen blir dessutom förtryckt i deklarationen på de konton där så krävs.

”Redan 2006 lanserade vi Avanza Zero, fonden helt utan avgifter, och för fem år sedan var Avanza först i branschen att erbjuda gratis aktiehandel. Nu gör vi det igen, genom att alla nya och befintliga kunder, med ett sparkapital som ännu inte passerat 50 000 kronor, får tillbaka alla fondavgifter från och med idag. Och vi menar verkligen alla - förvaltningsavgift, löpande avgifter, transaktionskostnader och eventuella växlingsavgifter vid handel med fonder i utländsk valuta”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Närmare 3 miljoner svenskar har ett fondsparande under 50 000 kronor*. Bland Avanzas kunder är det drygt en halv miljon som träffas av erbjudandet även om det i nuläget bara är drygt 300 000 av dessa som har ett fondsparande. Snittkapitalet i fonder bland dessa kunder ligger på cirka 12 000 kronor.

”Vikten av sparande blir allt mer tydligt och syftet med det utökade Starterbjudandet är att få fler att komma igång och på detta sätt också ge starten en extra uppåtpuff genom att ge tillbaka alla fondavgifter. Vi vill göra det enkelt för kunder att få en riktigt bra start på sitt sparande”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Antalet nya kunder hos Avanza slog alla rekord under 2020, och trenden ser ut att hålla i sig. Avanza vill underlätta för kunder att både få en bra start på sitt sparande och se till att de får rätt förutsättningar att underhålla det på bästa sätt. På plattformen finns beslutsstöd och filtreringsverktyg för att förenkla sparandet, och man kan lätt analysera sin portfölj utifrån branschexponering eller geografisk spridning. Här finns också hållbarhetsdata för att analysera koldioxidrisken och hållbarhetsvärdet i sin fondportfölj och har man egna preferenser för vad som är hållbart så kan man filtrera ut fonder utifrån sin egen hållbarhetsstämpel.

”Målet är att våra kunder ska ha ett stabilt och långsiktigt sparande där de får ut det mesta möjliga av sitt kapital. Genom lättillgänglig information som förklarar hur de olika sparformerna fungerar och vad man bör tänka på, vill vi göra det enkelt att sätta upp ett sparande. Vi hoppas att vårt utökade Starterbjudande ska göra att fler tar steget att börja spara. I takt med att sparandet växer i storlek hjälper också vår transparens kring priser och avgifter kunderna att fatta välinformerade beslut”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

*Källa: Orvesto

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 miljon kunder med över 600 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 5,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste elva åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir