December: Hög spänning när spararna tankar Tesla

”Med bara dagar kvar innan böckerna för börsåret 2021 stängs bjuder decemberbörsen på ett värmande tomterally. OMXS30 som stigit närmare 8 procent under månaden ser därmed ut att bli den starkaste julmånaden sedan 1999. Sedan årsskiftet har indexet stigit nästan 29 procent vilket innebär att vi går mot det bästa börsåret sedan 2009”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 354 300 affärer per dag i december. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Omikronfrossan som bröt ut i slutet på november och sänkte börsen närmare 7 procent har lugnat sig och riskaptiten har åter funnit fäste. Det faktum att den nya virusvarianten inte verkar vara lika allvarlig, om än mer smittsam, har fått marknaden att pusta ut med minskad oro för nya kraftiga nedstängningar. I samband med turbulensen noterade Avanza stora nettoköp bland kunderna, vilka fortsatt under december”, säger Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Tesla, följt av Embracer och Securitas.

”Elbilstillverkaren Tesla är den mest nettoköpta aktien hos Avanza under december. Det är första gången någonsin som en amerikansk aktie seglar upp som ohotad etta på topplistan. Detta skapar en intressant sprickbildning i fasaden gällande den annars så starka förkärleken till Sveriges hemmamarknad. Aktien attraherade mer än varannan sparkrona under månaden och är med sina 56 000 ägare den mest ägda amerikanska aktien på plattformen”, säger Nicklas Andersson.

”Efter en relativt snabb nedgång på 29 procent för Tesla under hösten valde många privatsparare att trycka på köpknappen. Helt rätt i backspegeln då aktien därefter stigit 23 procent. Antal ägare har ökat 67 procent under året, men den senaste månaden är det främst befintliga ägare som skalat upp sina positioner”, säger Nicklas Andersson.

”Elbilstrenden är ett av årets starkaste teman på börsen, samtidigt som anpassningen mot elbilar tagit ett rejält kliv framåt. Under året har vi sett ett flertal nya aktörer noteras och de traditionella biltillverkarna öka takten i omställningen mot en elektrifierad framtid. Sist men inte minst har den amerikanska presidenten Joe Bidens infrastrukturpaket ökat riskviljan. Detta eftersom en del av paketet är öronmärkt till omställningen mot elektrifierade fordon”, fortsätter Nicklas Andersson.

”Gamingbolaget Embracer är en favorit bland privatspararna och tillika den sjätte mest ägda aktien på Avanzas plattform. Sektorn som helhet har upplevt ett utmanande år, vilket också återspeglas i Embracer som sjönk 44 procent som mest. De senaste veckorna har dock ett flertal förvärv aviserats, däribland ett strategiskt jätteförvärv som stöper om bolaget. Privatspararna verkar ge tummen upp och vi ser såväl befintliga ägare köpa mer som att fler ägare klivit ombord på tåget”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
TeslaEvolution
EmbracerSSAB B
SecuritasNobina
Calliditas TherapeuticsNordea
SinchBoliden
SkanskaICA Gruppen
AlibabaH&M
SOBIInvestor A
Randviken FastigheterEricsson B
Humble GroupAstraZeneca

Månadens säljlista toppas av Evolution, följt av SSAB och budaktuella Nobina.

”Spelunderleverantören Evolution klev in i börsens finrum OMXS30 vid årsskiftet och knappt fem månader senare hade börsvärdet dubblats. Resan därefter har varit mer volatil med närmare en halvering av aktiekursen som mest. Under senhösten anklagades Evolution för att möjliggöra illegala spel, vilket fick aktien att snabbt tappa mark och delar av det institutionella kapitalet att lämna. Även privatspararna valde att trycka på säljknappen. I sammanhanget är det intressant att notera det faktum att aktien stigit 46 procent sedan inledningen av december. Därmed ligger det nära till hands att tro att det handlar om vinsthemtagningar, ett beteende vi sett historiskt efter större uppgångar i aktien. Ytterligare en faktor som stärker tesen är att aktien idag har 20 procent fler ägare än i inledningen av den senaste tidens turbulens”, avslutar Nicklas Andersson.

Handelsstatistik privatspararna*

December 2021**November 2021Förändring månad %December 2020Förändring
år %
Antal affärer per handelsdag354 300478 600-26343 1003
varav Avanza 268 000361 000-26253 3006

* Statistik från Nasdaq. Avser köp- och säljtransaktioner på Nasdaq Stockholm och First North hos Avanza, Skandiabanken och Nordnet.
** Preliminära siffror.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza