Juli: Urstark julibörs gynnar Sverigefonder

”Sommarbörsen bjuder på finansiellt högtryck och fondspararna fortsätter favorisera Sverigefonder som attraherar varannan fondkrona under månaden”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 112 000 fondaffärer per dag i juli. Det är 58 procent fler än samma månad i fjol, visar statistik från 947 600 fondkunder hos Avanza.

Stockholmsbörsen (OMXSGI) har stigit 31 procent sedan årsskiftet och juli som gett en avkastning på över 7 procent ser ut att bli den bästa julimånaden sedan 2009. Den starka utvecklingen för Stockholmsbörsen gör att fondspararna favoriserar Sverigefonder för femte månaden i rad, följt av Globalfonder och Nordamerikafonder.

”Rapportsäsongen övertygar trots enkla jämförelsetal vilket ger stöd till riskaptiten och leder till att vi ser stigande nettoköp för tredje månaden i rad. Fondspararna fortsätter favorisera Sverigefonder som attraherar varannan fondkrona under månaden. De väljer primärt billiga indexfonder och aktivt förvaltade Sverigefonder med fokus på småbolag”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
SverigefonderEnergifonder
GlobalfonderLatinamerikafonder
NordamerikafonderAsienfonder
BlandfonderRåvarufonder
FöretagsobligationsfonderTeknikfonder

Intresset för Sverigefonder följs av Globalfonder.

”Stockholmsbörsen har stigit kraftigt sedan årsskiftet och tillhör en av världens bästa börser i år. Mot bakgrund av det är det glädjande att fondspararna sprider sina risker genom att köpa Globalfonder, som lockar var femte sparkrona under månaden. USA utgör en stor del av de flesta Globalfonder och ger därigenom en exponering mot amerikansk tekniksektor vid sidan av Stockholmsbörsens stora exponering mot bank och verkstad. Noterbart är även att säljtrycket på Teknikfonder avtagit betänkligt bland fondspararna”, säger Nicklas Andersson.

”Fastighetsfonder som favoriserats senaste månaderna efter att ha varit de mest sålda under lång tid dessförinnan lämnar nu topplistan. En stark utveckling i år, som överstiger den breda börsen, och tvåsiffriga uppgångar i juli för många Fastighetsfonder gör att vi nu ser vinsthemtagningar. Platsen tas över av Nordamerikafonder”, fortsätter Nicklas Andersson.

Energifonder är månadens mest sålda fonder.

”Fonder inom energisektorn har presterat väl sedan i höstas. Fonden Schroder ISF Global Energy A Acc steg som mest 50 procent fram till halvårsskiftet i år och var därmed den bäst presterande fonden av de 1 300 fonderna på vårt fondtorg. Under juli har sektorn gått in i en lugnare fas och sjunkit tillbaka något, vilket lett till vinsthemtagningar där denna fond står för 9 av 10 försäljningskronor”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Juli
Förändring månad %Juli
Förändring
år %
Fondkunder947 600927 3002661 90043
Fondaffärer*3 359 2001 830 000842 129 40058
Fondaffärer per fondkund och månad3,52753,29
Fondaffärer per dag112 00061 0008471 00058

* En sen midsommar 2021 ledde till att en stor del av det löpande månadssparandet för juni genomfördes först i juli. Detta förklarar den kraftiga uppgången jämfört med juni, som var lägre av samma orsak.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza
0790- 410 600