Juni: Privatspararna favoriserar kursförlorare

”Solen lyser på sommarbörsen som stigit närmare 1 procent under juni. Privatspararnas köp har den senaste tiden präglats av en tydlig varannan månads-tendens mellan värde- och tillväxtbolag. I juni är det värdebolagen som favoriseras med Volvo i spetsen som attraherar var fjärde investerad krona”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 327 100 affärer per dag i maj. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Juni som historiskt tenderat att vara en svagare börsmånad har inlett sommaren starkt. Tidigare orosmoln som kraftigt stigande inflation och långräntor har på marginalen mojnat. Majoriteten av globala fondförvaltare tror nu att den höga inflationstakten är övergående samtidigt som långräntorna fallit tillbaka. Det är faktorer som adderar riskvilja i marknaden. Nästa hållpunkt är rapportsäsongen som agerar riktkarl vartåt börsen beger sig härnäst”, säger Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Volvo, följt av H&M och SSAB.

”Den röda tråden i månadens topptrio är att privatspararna favoriserar bolag som inte hängt med börsen under månaden. Volvo sjönk som mest 8 procent, delvis på grund av oro för komponentbrist, produktionsstopp samt högre råvaru- och fraktkostnader. Den extra utdelning som bolaget föreslagit efter försäljningen av UD Trucks, kombinerat med nedgången under juni, lockade privatspararna att trycka på köpknappen”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
Volvo BZalando
H&MSwedbank A
SSAB BAstraZeneca
AMCTesla
EvolutionHandelsbanken A
IntrumSEB A
SBB BNIO
GameStopSobi
Scandic HotelsStillfront
Heimstaden PrefSwedish Match

Månadens säljlista toppas av Zalando, följt av Swedbank och AstraZeneca.

”Kinneviks sakutdelning av Zalando är nu helt klar och därmed är det möjligt för privatspararna att sälja sina tyska aktier i bolaget. Även om aktien är den mest sålda under månaden så har den absoluta merparten valt att behålla innehavet, vilket innebär att Zalando nu har över 54 000 ägare hos Avanza”, säger Nicklas Andersson.

”Ytterligare en intressant spaning är att 3 av börsens 4 storbanker återfinns på säljlistan. Efter ett flertal år med nollavkastning har temperaturen ökat rejält i banksektorn. Avkastningen sedan årsskiftet imponerar och även senaste månaden har varit god. Det har rimligtvis lett till en del vinsthemtagningar för att stuva om i portföljen och plocka upp eftersläntare”, avslutar Nicklas Andersson.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag**Juni 2021*Maj 2021Förändring månad %Juni 2020Förändring år %
Avanza 248 300329 800-25231 6007
Nordnet 76 000109 400-3182 900-8
Skandiabanken 2 8004 000-303 300-15
Privatspararna, totalt 327 100443 200-26317 8003

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza
0790- 410 600