Maj: Åtta av tio sparkronor går till Sverigefonder

”Den starka börsutvecklingen på hemmaplan leder till fortsatt intresset för Sverigefonder som attraherar 8 av 10 sparkronor under maj. Majbörsen har stigit närmare 2 procent samtidigt som svängningarna blivit lite större i takt med att börsen söker riktningen framåt”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 103 000 fondaffärer per dag i april. Det är 63 procent fler än samma månad i fjol, visar statistik från 913 800 fondkunder hos Avanza.

Stockholmsbörsen har stigit över 20 procent sedan årsskiftet vilket förstärker intresset för Sverigefonder. Fondkategorin hamnar på förstaplatsen för tredje månaden i rad, följt av Globalfonder och Fastighetsfonder.

”Vi rör oss fortsatt mot en värld bortom pandemin samtidigt som inflationsoron nu är det enskilt största orosmolnet enligt globala förvaltare. Detta gynnar Stockholmsbörsen vars karaktäristika utgörs av mer traditionella industrier som bör bjuda på motståndskraft i en värld med högre inflation och räntor. Intresset för Sverigefonder går inte att ta miste på då 8 av 10 sparkronor under maj går hit”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
SverigefonderTeknikfonder
GlobalfonderGröna energifonder
FastighetsfonderAsienfonder
BlandfonderMiljöfonder
EuropafonderNordamerikafonder

Intresset för Sverigefonder följs av Globalfonder.

” Fondspararna fortsätter att exponera sig mot en global återhämtning genom att välja Globalfonder. En exponering som ger en god bas i ett långsiktigt fondsparande för de allra flesta”, säger Nicklas Andersson.

”Fastighetsfonder som intar tredjeplatsen utgör ett intressant signalvärde. Detta då kategorin varit en av de mest sålda bland fondspararna senaste tiden samtidigt som temperaturen och aktiviteten i branschen varit desto hetare. Nu verkar fondspararna ha hittat tillbaka till Fastighetsfonder och det blir därmed spännande att se om detta trendskifte håller i sig”, fortsätter Nicklas Andersson.

Teknikfonder är månadens mest sålda fonder.

”I mitten på februari inleddes en korrektion på den amerikanska teknikbörsen Nasdaq. Fram till början av mars sjönk Nasdaq Composite 12 procent samtidigt som många enskilda bolag föll desto mer. Det här fick fondspararna att ta hem en del vinster och på så sätt finansiera rotationen tillbaka till Sverigefonder. En trend som fortfarande håller i sig”, säger Nicklas Andersson.

Fondhandel

Förändring månad %Maj