Oktober: Privatspararna nettoköpte aktier trots marknadsoro

”Den finansiella snålblåsten i september blev kortvarig och korrektionen många väntat på avvärjdes på målsnöret. Sedan börsen bottnade i mitten av oktober har vi sett en uppgång på strax över 8 procent. Därmed ser det ut som att vi går mot den bästa oktobermånaden på börsen sedan 2015”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 378 000 affärer per dag i oktober. Det är en ökning med 6 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Oktober har ett rykte om sig att vara en nyckfull börsmånad vilket stöds av historien. Många sättningar, korrektioner och björnmarknader har historiskt startats eller avslutats under oktober. I september sjönk börsen 6 procent samtidigt som genomsnittsaktien var ned 21 procent från respektive årshögsta. Vi gick alltså in i oktober och rapportsäsongen med lägre värderingar och förväntningar”, säger Nicklas Andersson

”Sedan börsen bottnade ur under första halvan av oktober har vi sett en rejäl uppgång. En starkt bidragande faktor är naturligtvis rapportsäsongen som hittills varit bättre än befarat. Det stärker riskaptiten och har resulterat i stora nettoköp bland privatspararna under månaden”, fortsätter Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Investor, följt av H&M och Alibaba.

”Sveriges största investmentbolag och tillika Avanzas absolut mest ägda aktie toppar köplistan under oktober. Sedan toppnoteringen i augusti sjönk Investor som mest 18 procent, troligtvis delvis beroende på den mediala diskussionen om investmentbolagens premievärderingar. Noterbart är dock att Investor handlas till rabatt. Aktien har attraherat åtta procent fler ägare hos Avanza sedan toppnoteringen i augusti och närmare 70 procent fler sedan årsskiftet”, säger Nicklas Andersson.

”Intresset för Investor följs av H&M och Alibaba, som haft bolagsspecifika utmaningar. H&M:s aktie befinner sig långt ifrån fornstora nivåer där aktien toppade i mars 2015. Kritiken har länge handlat om att de varit sena med omställningen mot e-handel och fortsatt att nettoöppna butiker trots kunders ändrade köpbeteenden. Sentimentet kring H&M skiftar nu sakta samtidigt som de aviserat stängningar av två flaggskepsbutiker, vilket ger ett starkt signalvärde. Sist men inte minst återinför de nu utdelning för första gången sedan våren 2019”, säger Nicklas Andersson.

”Kinesiska bolag har drabbats av regimens nedslag i olika sektorer, vilket skapat stor oro. Detta har även spillt över på Alibaba. Aktien har dock stigit över 20 procent sedan början på oktober tack vare en ny halvledare till bolagets datacenter som sägs vara det mest avancerade chipet i Kina. Dessutom har grundaren Jack Ma setts förlusta sig i Europa, något som minskat oron kring grundarens väl och ve”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
Investor BEvolution
H&MKindred
AlibabaVeoneer
StorskogenSOBI
Telia CompanyElectrolux
WorldlineLundin Energy
SandvikCary Group
VestumZalando
Swedbank ACorem
Volvo BBEWi

Månadens säljlista toppas av Evolution, följt av Kindred och Veoneer.

”Evolution har varit en tillväxtstjärna sedan den välkomnades in i det finansiella finrummet OMXS30 vid årsskiftet. Aktien har stigit 64 procent i år, men tappat en del mark sedan toppnoteringen i våras. Paradoxen förknippad med att tillhöra vinnarskaran är att du blir en kassako för att finansiera andra investeringar. Privatspararna har under lång tid tagit hem en del vinst, men nu ser vi att även antalet ägare minskar. Sedan årsskiftet har dock bolaget attraherat 40 procent fler privatsparare hos Avanza”, säger Nicklas Andersson.

Månadens kuriosa
Fjolårets utdelningstorka har förbytts i ett utdelningsregn. Avanzas utdelningsjägare har därmed många skäl att dra på smilbanden. Totalt har de mottagit 7,8 miljarder kronor i utdelningar under året, vilket motsvarar 22 miljoner kronor om dagen eller 258 kronor per sekund.

Handelsstatistik privatspararna*

Oktober 2021**September 2021Förändring månad %Oktober 2020Förändring
år %
Antal affärer per handelsdag378 000371 7002356 6006
varav Avanza 282 600280 2001261 3008

* Statistik från Nasdaq. Avser köp- och säljtransaktioner på Nasdaq Stockholm och First North hos Avanza, Skandiabanken och Nordnet.
** Preliminära siffror.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza