Valberedning i Avanza Bank Holding AB (publ)

Avanza Bank Holding AB:s (publ) årsstämma har tidigare beslutat om följande principer för valberedningen. Valberedningen ska utgöras av en representant för envar av de fyra största aktieägarna jämte bolagets styrelseordförande. Namnen på valberedningens ledamöter samt de ägare dessa företräder ska offentliggöras senast sex månader före årsstämman och baseras på det kända ägandet omedelbart före offentliggörandet.

De fyra största ägarna, enligt bolagets kännedom, som önskar utse en representant inför årsstämman 2022 utgörs av: Sven Hagströmer med familj och bolag, Creades AB, Baillie Gifford & Co, samt AMF Pension & Fonder.

Dessa ägare har beslutat att valberedningen ska bestå av styrelseordföranden Sven Hagströmer, Erik Törnberg som representerar Creades AB, Moritz Sitte som representerar Baillie Gifford & Co och Peter Guve som representerar AMF Pension & Fonder. Erik Törnberg har utsetts till ordförande i valberedningen.

Årsstämman kommer att hållas i Stockholm den 31 mars 2022.

Förslag till valberedningen skickas med e-post till:
valberedningen@avanza.se

eller med vanlig post till:
Avanza Bank Holding AB
Att: Valberedningen

För mer information vänligen kontakta:
Erik Törnberg, Valberedningens ordförande 08- 412 011 00

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,5 miljon kunder med mer än 700 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 6,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste elva åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir