Augusti: Fondspararna rusar till börsen

”Ett finansiellt lågtryck har brett ut sig över världen efter sommarens globala börsrally. Breda Stockholmsbörsen (OMXSGI) sjunker 7% medan det globala indexet MSCI World sjunker 3%. Fondspararnas optimism klättrar trots detta till årshögsta där 8 av 10 köpkronor under året investerats under augusti”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 83 400 fondaffärer per dag i augusti. Det är 33% färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 058 200 fondkunder hos Avanza.

”Sommarens globala börsrally eldades på av en tro om att vi passerat inflationstoppen samt fallande långräntor. Det i sin tur skapade en förhoppning om att FED skulle lätta på foten från räntebromsen och överväga en räntesänkning redan nästa år. I centralbankens årliga tal vid Jackson Hole levererades dock precis omvänt besked. Inflationsbekämpningen står högst upp på agendan vilket kan leda till högre räntor under längre tid. Det tillsammans med förnyad oro för energikris i Europa fick börsen att surna till”, säger Nicklas Andersson.

”Det sura börsklimatet under månaden smittade inte av sig på fondspararnas humör. Istället klättrade deras optimism till årets högsta nivå och 8 av 10 köpkronor under året investerades i augusti. Det är ett tydligt trendskifte jämfört med tidigare månader som i högre utsträckning karaktäriserats av likvida medel, räntefonder och blandfonder”, säger Nicklas Andersson.

”Fondspararna fortsätter favorisera globalfonder för tredje månaden i rad där fondkategorin lockar 4 av 10 köpkronor under månaden. Den relativt stora exponering mot amerikanska börsen och dollarn som globalfonder i regel ger har så här långt varit positivt. Amerikanska börsen har fallit betydligt mindre än den svenska samtidigt som dollarförstärkningen gjort att flera globalfonder nu närmar sig positivt territorium för året. Det är välkommet i mångas portföljer som annars mest lyser rött i år”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderAsienfonder
Gröna energifonderRåvarufonder
NordamerikafonderKorträntefonder (USD)
BlandfonderLäkemedelsfonder
InvestmentbolagsfonderHedgefonder

Intresset för globalfonder följs av gröna energifonder och nordamerikafonder.

”Gröna energifonder lämnade topplistan i mars då fondspararna vallfärdade till traditionella energifonder i samband med att oljepriset rusade och de har nu återvänt med besked. I början av augusti röstade USA igenom det största klimatpaketet i landets historia samtidigt som Europas behov av omställning och minskat beroende av rysk olja och gas blivit väldigt tydligt. Det har gett sektorn vind i seglen och fått fondspararna att vallfärda tillbaka”, säger Nicklas Andersson.

Asienfonder är månadens mest sålda fonder.

”Asienfonder med exponering mot primärt Kina får nu stryka på foten efter relativt god avkastning senaste månaderna. Vi ser allt fler tecken på att den kinesiska ekonomin bromsar in samtidigt som nya pandemirestriktioner införts på sina håll. Dessutom bubblar en fortsatt oro för den kinesiska fastighetssektorn och flera globala bolag dryftar nu planer på att flytta hela eller delar av sin produktion från Kina. Sammantaget ett flertal orosmoln som leder till att fondspararna nu lämnar”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Augusti