Augusti: Spararna tankar Investor i snålblåsten

”Trots ett historiskt starkt juli ser sommarbörsen sammantaget ut att bjuda på snålblåst. Börsrallyt förbyttes till ett lågtryck under augusti där breda Stockholmsbörsen (OMXSGI) sjunker över 7%. Det innebär att vi går mot den sämsta augustimånaden sedan 2011 då oron för den monetära unionens eventuella kollaps var på allas läppar. Trots detta fortsätter privatspararna att nettoköpa aktier för åttonde månaden i rad”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 289 700 affärer per dag i augusti. Det är en minskning med 28% jämfört med samma månad i fjol.

”Berg-och-dalbanan på börsen fortsätter, men trots att börsutvecklingen närmast kan liknas vid en trasig bandspelare, som fastnat vid refrängen av Iron Maidens låt Run to the Hills, så befinner sig faktiskt börsen 5% högre än årslägsta som noterades första juli. Sommarens börsrally eldades på av fallande amerikanska långräntor och en förhoppning om att vi passerat inflationstoppen. Under augusti har vi tvärtom sett stigande räntor, en mer hökaktig FED och en förnyad oro för energikris i Europa. Detta har på ett effektivt sätt lagt sordin på stämningen”, säger Nicklas Andersson.

”Myntet har som bekant två sidor. Trots de mörka moln som under en längre tid befunnit sig på börshimlen har vi den senaste tiden faktiskt fått lite mer positivt tolkningsföreträde på marknaden. I Bank of Americas senaste förvaltarenkät framgick det att förvaltarna blivit mer optimistiska om framtiden, även om oron för en ihärdigt hög inflation ökat. Den nyfunna optimismen har lett till att förvaltarna minskat sin kassaandel och börjat doppa tårna på börsen. Trots detta är det fortfarande många som underviktar aktier. Det kommer tids nog agera katalysator när det är dags för pendeln att slå tillbaka”, säger Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Investor B, följt av SBB B och Sinch.

”Närmare varannan köpkrona under augusti går till en välkänd trio som samtliga dessutom ökar antal ägare hos Avanza. En bidragande faktor kan tänkas vara det faktum att de underpresterat börsen under månaden samtidigt som de har en cementerad plats i mångas portföljer. Ett klassiskt bottenfiske i välkända bolag”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
Investor BSwedish Match
SBB BKaro Pharma
SinchCTT Systems
H&MApple
StorskogenMillicom
Calliditas TherapeuticsAlibaba
CastellumEricsson B
SandvikSAAB B
Bed Bath & BeyondGameStop
Stenhus FastigheterBeijer Ref B

Månadens säljlista toppas av budaktuella Swedish Match följt av Karo Pharma och CTT Systems.

”Budaktuella Swedish Match ruvar på säljtoppen för andra månaden i rad. Inte särdeles förvånande med tanke på att det är ett bolag med många ägare och där acceptfristen för budet dessutom förlängts. Sedan budet från Philips Morris i maj har var tredje aktieägare hos Avanza valt att sälja över börsen för att stuva om i portföljen. Även Karo Pharma har uppvaktats med bud från storägaren Karo Intressenter”, avslutar Nicklas Andersson.

Handelsstatistik privatspararna*

Augusti 2022**Juli 2022Förändring månad %Augusti 2021Förändring
år %
Antal affärer per handelsdag289 700276 9005403 400-28
varav Avanza 218 100207 3005308 200-29

* Statistik från Nasdaq. Avser köp- och säljtransaktioner på Nasdaq Stockholm och First North hos Avanza, Skandiabanken och Nordnet.
** Preliminära siffror.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza