Avanza Bank Holding AB (publ): Delårsrapport januari—juni 2022

· Regulatorisk information

Andra kvartalet 2022 jämfört med andra kvartalet 2021

• Rörelseintäkterna minskade med 18 procent till 618 MSEK. Främst minskade courtage- och valutanettot, som en följd av lägre handelsaktivitet. Räntenettot ökade till följd av högre marknadsräntor. Riksbanken höjde styrräntan med 25 punkter i början av maj
  • Rörelsekostnaderna ökade med 26 procent till 272 MSEK, främst som en följd av högre övriga kostnader och personalkostnader. Kostnaderna för helåret bedöms som tidigare kommunicerats att uppgå till mellan 1 050 MSEK och 1 070 MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 345 MSEK, en minskning med 36 procent
  • Periodens resultat var 296 MSEK, en minskning med 34 procent

Händelser under kvartalet

• Det nya backoffice-systemet togs i bruk i mitten på april, vilket ger Avanza möjlighet att öka effektiviteten samtidigt som skalbarheten för produktutveckling förbättras
  • Rankades som högst ansedda bank och placerade sig på en delad femteplats gällande mest ansedda företag i alla branscher i Kantar Sifos anseendeindex 2022
  • I Universums årliga mätning, Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter, förbättrade Avanza sin placering till plats tre inom Ekonomi
  • Avsiktsförklaringen om ett samarbete med Safello avseende distribution av kryptotillgångar avbröts i avvaktan på tydligare reglering för kryptomarknaden
  • Anslöt sig till Business ambition for 1.5 °C för att sätta vetenskapligt baserade klimatmål validerade av Science Based Targets initiative
  • Månadsstatistiken kommer fortsättningsvis att publiceras den tredje bankdagen varje månad, se sid 22

Citat från Rikard Josefson, VD Avanza
”Makromiljön under andra kvartalet skapade ett utmanande sparklimat som påverkade såväl våra kunder som Avanza. Osäkerheten avspeglas i kundaktiviteten som fortsatt varit avvaktande. Makroläget till trots kvarstår det stora behovet av privat sparande och insikten om detta syns i det löpande månadssparandet hos Avanza på 1,6 miljarder kronor. Det positiva ur ett intäktsperspektiv var räntenettot som steg kraftigt som ett resultat av högre styrränta.”

Kv 2Kv 1förändrKv 2förändrjan-junjan-junförändr
 20222022%2021%20222021%
Rörelsens intäkter, MSEK618768–20754–181 3851 710–19
Rörelsens kostnader, MSEK–272–2499–21626–520–41924