Avanza prisas som bästa IPO-rådgivare

Avanza vinner Affärsvärldens IPO-pris för bästa rådgivare 2021 avseende börsnoteringar i kategorierna ”Kvalitet i klassen miljardbolag”, ”Kursutveckling i klassen miljardbolag” samt ”Kvalitet i klassen småbolag”.

Affärsvärldens IPO-guide granskar årligen samtliga svenska börsnoteringar utifrån investerares intressen. Under rekordåret 2021 noterades 143 bolag och vid eventet Årets IPO delas varje år ut pris till de bästa börsnoteringarna, de bästa rådgivarna och de bästa aktielistorna. Inom rådgivarsegmentet granskas alla svenska och internationella banker som är aktiva inom IPO-rådgivning.

“Vår roll och strategi är att vara en kvalitativ rådgivare till små och mellanstora kvalitetsbolag som i sin tur utgör intressanta investeringsmöjligheter för våra kunder. Vi fokuserar på och arbetar med bolag som har ett erfaret team, sunda värderingar och en hälsosam affärsmodell som kombineras med stark exekutiv förmåga. Som Sveriges största plattform för sparande och investeringar är kvalitet det signum vi eftersträvar. Det är kvaliteten på bolagen och deras framtidsutsikter som är avgörande för oss när vi åtar oss IPO-uppdrag”, säger Pauline Holst Blomqvist, Chef Corporate Finance Avanza.

Avanza vinner som bästa rådgivare i flertalet kategorier. Under prisutdelningen som ägde rum under måndagkvällen delades även det prestigefyllda ”Juryns stora pris” ut till Idun Industrier. Avanza agerade huvudrådgivare till Idun Industrier vid börsintroduktionen. Avanza är även vinnare i kategorin Kvalitet i klassen Småbolag.

”Avanzas vision är att skapa en bättre framtid för miljoner människor och där har vi inom Corporate Finance en viktig uppgift att göra kapitalmarknaden tillgänglig för så många som möjligt. Via våra IPO:s tillför vi kapitalmarknaden kvalitativa bolag, som våra kunder kan investera i under många år framöver”, fortsätter Pauline Holst Blomqvist, Chef Corporate Finance Avanza.

Även Söder Sportfiske, där Avanza agerade huvudrådgivare vid bolagets börsnotering, mottog ett hedersomnämnande inom kategorin Kvalitet Småbolag.

För mer information vänligen kontakta:
Pauline Holst Blomqvist, Chef Corporate Finance Avanza
E-post: pauline.holst@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,7 miljon kunder med över 700 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tolv åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir