December: Fondspararna favoriserar aktieexponering

”Det är nu dags att stänga böckerna för 2022 som varit ett mycket turbulent börsår. Breda Stockholmsbörsen (OMXSGI) går mot en nedgång på 2% under december och 22% för helåret. Trots att vi står 16% högre än årslägsta ser det ändå ut att bli det sämsta börsåret sedan 2008. Det faktum att det snart gått tre månader sedan vi passerade årslägsta ser dock ut att ha påverkat fondspararnas riskvilja och de favoriserar globala aktiefonder för andra månaden i rad”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 81 500 fondaffärer per dag i december. Det är 26% färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 056 400 fondkunder hos Avanza.

”Fondspararna har varit defensiva under större delen av året och bidragit till en renässans för räntebärande placeringar. Begreppet TINA som åsyftar att det inte finns några alternativ till aktier har med största sannolikhet förpassats till historieböckerna. Samtidigt är det nu snart tre månader sedan vi såg årslägsta på börsen, vilket adderat viss riskvilja bland fondspararna som favoriserar globalfonder och Sverigefonder för andra månaden i rad. De två fondkategorierna lockar nämligen 7 av 10 köpkronor under december”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderKorträntefonder (USD)
SverigefonderRåvarufonder
InvestmentbolagsfonderLatinamerikafonder
TurkietfonderAfrika och Mellanösternfonder
EuropafonderFöretagsobligationsfonder

Intresset för globalfonder följs av Sverigefonder och investmentbolagsfonder.

”Det är tydligt att fondspararna ser fram emot ett ljusare 2023. Även om vi realekonomiskt ser ut att gå mot ett utmanande år så bör vi komma ihåg att börsen är framåtblickande, något även fondspararna ser ut att vara. Räntefonder och blandfonder lyser med sin frånvaro på listan över mest köpta fonder, vilket är första gången sedan mars. Spiltan Aktiefond Investmentbolag är den mest ägda fonden på Avanzas plattform och tillika den fond som har flest månadssparande kunder, folkfonden om man så vill. Att den nu letar sig upp på köptoppen kan vara en tidig indikation på att intresset för fondsparande kan ha tinat upp lite grann efter ett utmanande år”, säger Nicklas Andersson.

Korträntefonder (USD) är månadens mest sålda fonder.

”Marknaden förväntar sig nu att vi närmar oss räntetoppen samtidigt som stigande recessionsoro fått fler att tro på en kursändring för FED, mot mjukare penningpolitik. Det har fått dollarn att försvagas senaste tiden. Försvagningen mot svenska kronan uppgår nu till 9 procent. Eftersom många fondsparare använder korträntefonder (USD) som en proxy för att få en valutaexponering, vittnar detta troligtvis om att de tror på ytterligare dollarförsvagning mot kronan”, säger Nicklas Andersson.

Fondhandel

December**