Juni: Fondspararna söker skydd i breda globalfonder

”Den som hoppades på lite ljusglimtar under juni har blivit gruvligt besviken. Breda Stockholmsbörsen (OMXSGI) har fallit ned i källaren och går mot sämsta månaden för året likväl som sämsta junimånaden sedan finanskrisen 2008. I dessa oroliga tider söker många skydd i breda globalfonder, som lockar varannan fondkrona under månaden”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 95 700 fondaffärer per dag i juni. Det är 57 procent fler än samma månad i fjol, visar statistik från 1 046 900 fondkunder hos Avanza.

”Efter regn kommer solsken, men ännu spöregnar det på börsen. De mörka molnen har dessutom blivit fler när vi nu även oroar oss för fortsatt kraftigt stigande inflation, mer hökaktiga centralbanker, stressade kreditmarknader och recession. Världens centralbanker är beredda att offra en del konjunktur för att tämja inflationen. Frågan är hur mycket och huruvida vi kan undvika en recession eller ej”, säger Nicklas Andersson.

”I det här bistra börsklimatet fokuserar fondspararna på de faktorer som de faktiskt kan påverka, nämligen sin allokering. Det är tydligt att man söker ökad riskspridning via globala indexfonder i den annars så Sverige-tunga fondportföljen. Globalfonder ger en stor viktning mot den amerikanska börsen som tenderar att svänga mindre än den svenska. Dessutom, som grädde på moset, har dollarn stärkts över 5 procent mot kronan under juni. Det har agerat krockkudde för fondspararna”, säger Nicklas Andersson.

”En intressant spaning är att energifonder som lockade var tredje fondkrona i maj har fått stryka på foten, om än fondkategorin klamrar sig kvar längst ned på köplistan. Då hade oljepriset stigit 6 månader i rad, men nu ser vi att oljan sjunkit närmare 20 procent sedan årshögsta – varav en bit över 8 procent enbart under juni. Faktum är att globala råvaror över hela brädet fallit från höga nivåer den senaste tiden. Det bör rimligen ses som positivt för global ekonomi”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderRäntefonder (korta/långa)
BlandfonderTeknikfonder
SverigefonderLäkemedelsfonder
TillväxtmarknadsfonderFastighetsfonder
EnergifonderAfrika- och mellanösternfonder

Intresset för globalfonder följs av blandfonder och Sverigefonder.

”Utöver det faktum att fondspararna ökar sin riskspridning via breda globalfonder så favoriserar de även blandfonder. Efter den nedgång vi redan sett på börsen så kan det vara klokt att doppa tårna så sakteliga, vilket fondspararna nu gör på bekostnad av räntefonder. Tids nog bottnar nedgången ur och då brukar det kunna gå fort uppåt. Det kan dock vara klokt att bilda sig en uppfattning om hur räntedelen i blandfonden fördelar sig på korta och långa räntepapper. I det här klimatet med kraftigt stigande räntor har det hittills varit mindre smärtsamt med kortare genomsnittliga löptider”, säger Nicklas Andersson.

”Fondspararna gör comeback i Sverigefonder efter att Stockholmsbörsen fallit ned i källaren och ser ut att bli en av de sämsta börserna globalt i år. Vi befinner oss i en så kallad björnmarknad där börsen (OMXS30) tappat nästan 25 procent sedan årshögsta. En björnmarknad har historiskt hållit i sig under 175 dagar och inneburit en nedgång om 34 procent. En positiv detalj i den annars så mörka tillvaron är att börsen sedan 1984 i snitt stått 31,7 procent högre ett år efter att en björnmarknad bottnat. En god påminnelse om vikten av att bibehålla sitt löpande sparande när det surnar till”, fortsätter Nicklas Andersson.

Räntefonder är månadens mest sålda fonder.

”Räntemarknaden har inte varit förskonad från det bistra börsklimatet. Faktum är att obligationsmarknaden i USA går mot en av de sämsta starterna på ett år någonsin. Fondspararna säljer primärt obligationsfonder med lång genomsnittlig löptid och därmed högre ränterisk. Att stuva om i fondportföljen genom att sälja räntefonder och köpa globalfonder efter en större nedgång kan visa sig klokt, även om vi inte vet var den absoluta botten finns. Det är som mörkast innan det blir ljusare igen”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Förändring månad %Juni 2021Förändring