Mars: Fondspararna vallfärdar tillbaka till börsen

”Riskviljan på börsen har återvänt med besked under mars. Fondspararna som under större delen av året dragit ned sin risk och parkerat pengar vid sidlinjen väljer nu att återvända till börsen. Det historiska trendskiftet där fondspararna säljer Sverigefonder till förmån för bredare globalfonder fortsätter dock alltjämt”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 110 100 fondaffärer per dag i mars. Det är 10 procent färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 041 900 fondkunder hos Avanza.

”Den turbulens på börsen som präglat året fick många fondsparare att dra ned på risken i januari. Då osäkerheten tilltog under februari, till följd av Rysslands invasion av Ukraina, valde många fondsparare att helt sonika sälja av fonder och parkera pengarna vid sidlinjen. Under mars ser vi ett tydligt trendskifte där allt fler återigen trycker på köpknappen”, säger Nicklas Andersson.

”Globalfonder fortsätter att locka fondspararna, vilket varit en vinnande strategi i det osäkra omvärldsläget som vi alltjämt befinner oss i. Länsförsäkringar Global Indexnära och Avanza Global är månadens favoriter och har tillsammans mottagit var femte köpkrona. Båda fonderna har lyckats hålla sig nära nollstrecket i år samtidigt som många andra fonder sjunkit desto mer. Därmed har fondspararnas bredare penseldrag gett en god riskspridning till den annars så Sverigetunga portföljen”, säger Nicklas Andersson.

”Globalfonder ger normalt sett en stor exponering mot amerikanska börsen och därmed också amerikanska dollar. Fonderna brukar utvecklas relativt bra i osäkra tider där spararna söker tryggare hamnar. Globalfonderna som favoriserats i mars har tekniksektorn som största exponering. Faktum är att denna sektor, som varit ute i kylan under lång tid, under månaden faktiskt gått bättre än breda amerikanska börsen. En återhämtning för teknikbolagen gynnar både globalfonder och nischade teknikfonder”, fortsätter Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderInvestmentbolagsfonder
RåvarufonderTeknikfonder
NordamerikafonderSverigefonder
LäkemedelsfonderRäntefonder (långa/korta)
Gröna energifonderAsienfonder

Intresset för globalfonder följs av råvarufonder och nordamerikafonder.

”I samband med krigets utbrott och den dramatiska rusningen i många råvaror i allmänhet och energi i form av olja i synnerhet var det många fondsparare som vallfärdade till råvarufonder. Fondkategorin letade sig upp på förstaplats i februari, men sedan dess har oljepriset fallit tillbaka och riskviljan ökat på börsen. Det har fått intresset för råvarufonder att tappa momentum och globalfonder att ta över stafettpinnen. Ytterligare en intressant spaning är det faktum att gröna energifonder nu återigen seglar upp på köplistan. Energiomställningen är på allas läppar, vilket skapar ett förnyat intresse för kategorin”, säger Nicklas Andersson.

Investmentbolagsfonder är månadens mest sålda fonder.

”Spiltan Aktiefond Investmentbolag är den mest populära fonden på Avanzas plattform med över 600 000 fondandelsägare. När börsen surnar till och många väljer att sälja blir fonden ofta ett naturligt val. Det är också den fond som flest kunder månadssparar i, vilket gör att man med fog kan säga att fonden utgör en god indikator över fondspararnas generella riskvilja”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Februari