Augusti: Fondspararna överger svensk fondfavorit till förmån för global exponering

”I augusti bröts den seglivade sidledestrenden för Stockholmsbörsen (OMXSGI) som istället bjöd på en ordentlig rekyl. Månadens sista dagar visar dock på viss återhämtning och breda index är ned drygt 4% i augusti. Med det har årets börsuppgång närmare halverats och ligger på cirka 6% i år. Därtill har det varit en kämpig månad för svenska kronan som återigen tappat mot dollarn och euron. Det gör att vi ser betydande reallokeringar i fondsparandet där Sverigefonder tappar kraftigt och fondspararna istället väljer att öka de globala exponeringarna”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

Globalfonder lockar två tredjedelar av månadens fondsparande och toppar köplistan för tionde månaden i rad. Därefter följer återigen Nordamerikafonder, medan Sverigefonder nu petas ned till plats fem, och vi ser istället Blandfonder på månadens tredjeplats.

”Det har skakat kännbart på börsen under månaden, men fondspararna räds inte turbulensen utan fortsätter nettoköpa fonder. Fondspararna säljer innehav i svenska fonder och söker sig istället mot global exponering. Det blir särskilt tydligt då den mest populära fonden på Avanzas plattform, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, nettosäljs och ersätts av bland annat Spiltan Globalfond Investmentbolag. Sedan juni har globalfondens avkastning dragit iväg rejält samtidigt som Sverigefonden tappat lika mycket”, säger Felicia Schön.

I augusti har svenska kronan återigen försvagats och närmat sig fjolårets rekordsvaga nivå mot dollarn. Mot euron har kronans tidigare bottennivå passerats.

”De som har valt att öka andelen globala exponeringar de senaste åren har varit de verkliga vinnarna. På två år har dollarn stärkts med cirka 28% och euron med cirka 17% mot svenska kronan och bara under augusti har exponeringen mot globalfonder givit en extra avkastning på 3–5% till följd av valutaeffekter”, säger Felicia Schön.

”En fondportfölj med god riskspridning, långsiktighet och regelbundenhet är det som visat sig mest framgångsrikt. Det kan därför vara en god idé att låta en betydande andel av portföljen bestå av utländska innehav för att ta del av global tillväxt och den krockkudde som exponering mot andra valutor kan ge. Försvagningen av den svenska kronan kommer dock förhoppningsvis inte vara för evigt, och när den åter stärks kommer istället de svenska investeringarna att bli mer attraktiva. Därför är mixen av marknader, utländska såväl som svenska, den bästa fördelningen”, fortsätter Felicia Schön.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderSmåbolagsfonder
NordamerikafonderGröna energifonder
BlandfonderInvestmentbolagsfonder
FöretagsobligationsfonderÖvriga fonder
SverigefonderHedgefonder

Småbolagsfonder är kvar på säljtoppen för tredje månaden i rad och följs även denna månad av Gröna Energifonder. Nytt för månaden är att Investmentbolagsfonder hamnar på plats tre över månadens mest sålda.

”Det fortsätter vara Småbolagsfonder som tar mest stryk när fondspararna tröttnar på den dalande avkastningen och alternativkostnaden för att vänta in återhämtningen blir för hög. Nu är det dock inte bara för småbolagen som tålamodet tryter, även Sverigefonder och Investmentbolagsfonder tappar kraftigt. Sannolikt är det en konsekvens av att klimatet för svenska investeringar blir alltmer osäkert med envis inflation, kraftigt försämrat säkerhetspolitiskt läge, svag krona och utländska investerares oro för en eventuell fastighetskris”, säger Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se