Avanza har Sveriges nöjdaste sparare – för 14:e året i rad

För fjortonde året i rad vinner Avanza utmärkelsen Sveriges nöjdaste sparkunder, enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Det innebär att Avanza fortsatt är den enda bank som någonsin tilldelats utmärkelsen sedan den infördes 2010.

”Att få kundernas förtroende 14 år av 14 möjliga känns helt fantastiskt! Kundnöjdhet är vår enskilt viktigaste målsättning och det är absolut inget vi tar för givet. Vi kämpar för våra kunders bästa varje dag och lovar att fortsätta göra så även i framtiden”, säger Gunnar Olsson, tf VD Avanza.

I sin undersökning mäter och analyserar SKI kundernas nöjdhet och lojalitet till bankerna. Där mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.

Jämfört med branschen utmärker sig Avanza extra positivt inom proaktivitet, konkurrenskraft och enkelhet – och behåller sin ledande position inom övergripande kundnöjdhet för sparande i värdepapper.

”Det har varit ett turbulent makroekonomiskt år med stigande räntor, höjd ISK-skatt och ökade kostnader för hushållen. Vi förstår att många känner oro och inte har möjligt att spara lika mycket som tidigare. Trots det har vi välkomnat över 105 000 nya avanzianer i år och vi kommer fortsätta att kämpa för deras nöjdhet. Vår strävan är att hela tiden förbättra kundupplevelsen”, avslutar Gunnar Olsson.

För mer information vänligen kontakta:
Gunnar Olsson, tf VD Avanza Bank
E-post: gunnar.olsson@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,8 miljoner kunder med närmare 700 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar närmare 7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fjorton åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir