Avanza lanserar fond som bidrar till att lösa de globala hållbarhetsutmaningarna

Avanzas senaste fondtillskott Avanza Impact by Circulus är en fond bestående av enbart impactbolag, det vill säga bolag som bidrar till att lösa världens hållbarhetsutmaningar. Utmaningar som kräver enorma resurser – och därmed också ger stora investeringsmöjligheter.

Avanza Impact by Circulus är en artikel 9-fond och placerar i globala mikro- och småbolag. Målsättningen är att majoriteten av bolagens intäkter ska ha en direkt koppling till ett eller flera av FN:s hållbarhetsmål.

”FN uppskattar att investeringsbehovet för att nå de uppsatta hållbarhetsmålen ligger på 5–7 biljoner dollar per år. Det råder därmed ingen tvekan om att det här är ett område som kommer att ha ett enormt stort fokus inom överskådlig framtid”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Avanza Impact by Circulus kommer att bestå av 40–60 bolag. Fonden förvaltas i samarbete med Coeli Asset Management AB, med Christofer Halldin, Joakim By och Simon Park som ansvariga förvaltare. Förvaltningsteamet har en lång erfarenhet av att träffa och utvärdera globala tillväxtbolag. Hög vinst- och omsättningstillväxt i kombination med lägre värdering jämfört med konkurrenter och index är egenskaper som fonden som helhet eftersträvar. Målsättningen är att över tid ge en högre avkastning än snittet för globala småbolagsfonder.

”Vår ambition är att identifiera impactbolag med stor tillväxtpotential tidigt i processen. Vi fokuserar på mikro- och småbolag, där felprissättningen ofta är större och ger möjlighet till stor uppsida”, säger Christofer Halldin, fondförvaltare på Coeli.

Avanza har under en längre tid utforskat möjligheterna att erbjuda spararna en fond som investerar i impactbolag. Dagens lansering gör det enklare än någonsin att investera i bolag som faktiskt arbetar med konkreta lösningar på världens hållbarhetsutmaningar, och inte bara bolag som bedöms som hållbara. Fondens totala avgift, inklusive transaktionskostnader, beräknas uppgå till 1,4%.

”Vi är väldigt stolta över samarbetet och glada över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att vara med på den kanske viktigaste resan världen står inför – att lösa de globala hållbarhetsutmaningarna”, säger Jesper Bonnivier, VD Avanza Fonder.

I Avanzapodden träffar Nicklas Andersson, Sparekonom, och Johanna Kull, Hållbarhetsansvarig, förvaltarna bakom Avanza Impact by Circulus. De fördjupar sig bland annat i hur AI kan hjälpa till när man väljer ut bolag till fonden. Avsnittet finns att lyssna på i alla stora podcast-appar.

En investering i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Jesper Bonnivier, VD Avanza Fonder
E-post: jesper.bonnivier@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,7 miljoner kunder med över 700 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tretton åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir