Avanza och ARK Invest lanserar fond med fokus på disruptiv innovation som förändrar världen

Nu lanseras Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest i samarbete med ARK Investment Management LLC som leds av stjärnförvaltaren Cathie Wood. Fonden är aktivt förvaltad med målet att tidigt hitta innovativa bolag som förändrar branscher och samhällen i grunden.

Samarbetet ger Avanzas kunder en unik möjlighet att investera med ARK Invest vars produkter inte finns tillgängliga på den svenska sparmarknaden.

Fonden kommer att investera i 30 till 80 bolag, främst amerikanska, som är ledande inom tekniksegmenten: artificiell intelligens, DNA-sekvensering, robitisering, energilagring och blockkedjeteknik. Investeringsinriktningen ligger i linje med ARK Invests flaggskeppsstrategi ”ARK Innovation” och har som mål att identifiera disruptiv innovation.

”Enligt vår analys genomgår den globala ekonomin just nu några av de största teknologiska förändringarna i historien. Vi vill ge fler investerare möjlighet att ta del av den långsiktiga investeringsmöjligheten som uppstår av förändringen. Vi tycker att Avanzas arbete och vision ligger väl i linje med vårt fokus på banbrytande innovation och ser fram emot att göra vår strategi tillgänglig även för svenska investerare tillsammans med Avanza”, säger Cathie Wood, VD och grundare ARK Invest.

ARK Invest är en global fondförvaltare med säte i USA som grundades 2014 av Cathie Wood. Hon har mer än 40 års erfarenhet från finansbranschen och är en av de mest omskrivna finansprofilerna globalt. Cathie har bland annat utnämnts till ”Forbes Finance and Investing Person of the Year” samt ”Bloomberg Best Stockpicker”.

”Cathie Wood är en unik förvaltare som lyckats få en stor och hängiven beundrarskara genom sin syn på framtiden och fokus på innovation. Hon är en pionjär i branschen och utmanar finansvärlden på flera sätt. Därför är vi extra stolta över samarbetet. Det ger våra kunder en unik möjlighet att investera i framtiden tillsammans med Cathie Wood och ARK Invest”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Den årliga avgiften för Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest uppgår till 0,9%.

”Sättet som Cathie Wood och teamet på ARK Invest utmanar finansbranschen på, genom transparens, prissättning och framtidssyn, hänger väl ihop med Avanza. Fonden passar dem som vill följa med på en framtidsresa och lära sig mer om innovationerna som kommer att förändra världen. Sparandet bör dock ha en lång tidshorisont och man ska vara villig att acceptera tider med stora svängningar”, avslutar Jesper Bonnivier, VD Avanza Fonder.

I Avanzapodden samtalar Avanzas sparekonom Nicklas Andersson med Cathie Wood om det nya samarbetet och om vad disruptiv innovation faktiskt innebär. Avsnittet finns att lyssna på i alla stora podcast-appar.

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Jesper Bonnivier, VD, Avanza Fonder
E-post: jesper.bonnivier@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,7 miljoner kunder med över 600 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tretton åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir