Januari: Fondspararna inleder 2023 med fortsatt optimism

”Stockholmsbörsen rivstartar året med en uppgång på 7,9%, vilket därmed ger oss den bästa januarimånaden på närmare 30 år. Det globala indexet MSCI World befinner sig strax efter med en uppgång på 7%. Detta har lett till en ökad optimism bland fondspararna som fortsätter favorisera aktieexponering, där globalfonder lockar närmare var tredje köpkrona”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 77 200 fondaffärer per dag i januari. Det är 15% färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 072 500 fondkunder hos Avanza.

”Fondspararna fortsätter att öka sin exponering mot aktiefonder på bekostnad av räntefonder för tredje månaden i rad. Fortsatt inbromsande inflation i primärt USA, sjunkande långräntor, återöppning av Kina likväl som över lag starka rapporter har adderat riskvilja. Den stigande optimismen syns i det faktum att antal fondkunder nu stiger liksom att globalfonder och Sverigefonder tillsammans lockar fler än varannan köpkrona under januari”, säger Nicklas Andersson.

”Fjolåret var turbulent och fondspararna viktade ned sin risk rejält. Nu har snittaktien på Stockholmsbörsen stigit närmare 50% sedan respektive årslägsta ifjol. Narrativet i media börjar ljusna och fler vågar sig tillbaka till aktiefonder. Det får mig att tänka på så kallat ”performance gap” mellan en fonds avkastning och fondandelsägarens dito. Den välkända investeraren Peter Lynch förvaltade fonden Fidelity Magellan under 13 år och lyckades prestera en årlig genomsnittlig effektiv avkastning på 29%. Det är ren och skär världsklass, men samtidigt förlorade den genomsnittliga fondandelsägaren pengar i försök att tajma marknaden”, säger Nicklas Andersson.

”Fondspararna hos Avanza har en förkärlek till svenska börsen, ett så kallat home bias, så det faktum att globalfonder fortsätter favoriseras leder till en sund ombalansering hos många. USA utgör normalt sett den största andelen i globalfonder och den amerikanska börsen ger en hög koncentration mot tekniksektorn. Om vi står inför en renässans för teknikbolag så kommer det märkas i många globalfonder. Fondkategorin ger dessutom en valutaexponering mot dollar som kan addera krockkudde om det piskar upp till storm på de finansiella marknaderna”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderTurkietfonder
SverigefonderHedgefonder
BlandfonderEnergifonder
InvestmentbolagsfonderRäntefonder (USD)
SmåbolagsfonderTeknikfonder

Intresset för globalfonder följs av Sverigefonder och blandfonder.

”Sverigefonder utgör fortsatt en bas i de flesta fondsparares portföljer. Det faktum att de för tredje månaden i rad letar sig upp på topplistan vittnar om att fondspararna letar sig tillbaka till börsen och ser ljusare på framtiden”, säger Nicklas Andersson.

Turkietfonder är månadens mest sålda fonder.

”Den turkiska aktiemarknaden bjöd på ett rejält rally under fjolåret där Borsa Istanbul 100 Index rusade över 200% eller över 100% mätt i dollar. Den kraftiga uppgången eldades på av att många turkar vallfärdade till börsen i hopp om att skydda sina pengar från den skyhöga inflationen samtidigt som internationellt kapital lämnade. De två bäst presterande fonderna på Avanzas plattform ifjol var båda turkietfonder. I år är dock båda på minus och efter en så kraftig uppgång är det förståeligt att många tar hem vinsten för att stuva om i portföljen”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Januari**