Januari: Tesla favoriseras när börsen rivstartar 2023

”Stockholmsbörsen har rivstartat året med en uppgång på närmare 9% under januari. Samtidigt har börsen stigit 25% och snittaktien 46% sedan botten i oktober. Den snabba vändningen är en nyttig påminnelse om att ”time in market” är viktigare än ”market timing” för de allra flesta. Aktiespararna inleder året med tydliga nettoköp”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 303 800 affärer per dag i januari. Det är en minskning med 35% jämfört med samma månad i fjol.

”Vi har inlett det nya börsåret i positiv anda precis som den mytomspunna januarieffekten brukar göra gällande. Faktum är att börsen stigit i januari under 7 av de senaste 10 åren. Optimisten hoppas att fjolårets orosmoln kan mojna eller till och med bli årets medvind”, säger Nicklas Andersson.

”Trenden med inbromsande inflation i USA har fortsatt, liksom sjunkande långräntor. Det har lett till en rejäl återkomst för fjolårets förlorare. Tekniktunga Nasdaq är den tydliga vinnaren i USA med en uppgång på över 11% jämfört med 2,5% för Dow Jones. I sammanhanget bör vi komma ihåg att Nasdaq sjönk 24% mer än Dow Jones ifjol, vilket var den största differensen sedan IT-kraschen vid millennieskiftet. På hemmaplan i Sverige har exempelvis fastigheter stigit kraftigt samtidigt som fjolårets förlorare i OMXS30 nu tillhör vinnarna – en 180-graders vändning så här långt”, säger Nicklas Andersson.

”Ett tecken på att temperaturen kan vara på väg att stiga i techsektorn är den virala chatboten ChatGPT som fick en miljon användare på blott 5 dagar. Microsoft aviserade nyligen att de investerar 10 miljarder dollar i OpenAI som äger tjänsten och säkerställer samtidigt att den egna molnverksamheten Azure blir exklusiv leverantör till OpenAI. Detta kan mycket väl vara starten på ett nytt kapitel för tillämpbara AI-applikationer som leder till en upptrappad kapplöpning bland techbolagen. Spännande start på det nya året, minst sagt”, säger Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Tesla, följt av Ericsson och Hexatronic.

”Tesla som stängde fjolåret med den sämsta börsutvecklingen under ett enskilt år sedan noteringen 2010 har rivstartat det här året med en uppgång på 44%. Bolagets kvartalsrapport överträffade marknadens förväntningar och Elon Musk menar att de potentiellt kan tillverka och sälja 2 miljoner bilar jämfört med den officiella guidningen på 1,8 miljoner bilar. Detta fick aktien att ta ett glädjeskutt. Tesla som är den näst mest blankade aktien i USA har stigit närmare 75% sedan årsskiftet och attraherat 9% fler ägare hos Avanza. Aktien har sedan länge varit den mest ägda amerikanska aktien, men har nu även blivit den tionde mest ägda aktien totalt sett på Avanzas plattform”, fortsätter Nicklas Andersson.

KöperSäljer
TeslaH&M
EricssonEvolution
HexatronicSSAB B
Tele2SSAB A
SEB ASinch
Investor BAvanza
AstraZenecaSAAB B
Handelsbanken AScandic Hotels
TruecallerSecuritas
NordeaAlphabet C

Månadens säljlista toppas av H&M, Evolution och SSAB B.

”H&M:s resultatet kom in långt under förväntan och gjorde marknaden besviken. Enligt VD Helena Helmersson är kostnadsdisciplin en viktig faktor för att nå målet om en tvåsiffrig rörelsemarginal 2024, en nivå vi inte sett skymten av sedan 2017. Rörelsemarginalen har nämligen sjunkit stadigt i mer än ett årtionde. Det går här inte enbart att peka på externa faktorer eftersom den spanska konkurrenten Inditex stoltserar med en nästan dubbelt så hög rörelsemarginal. Det är med andra ord upp till bevis för H&M, speciellt med tanke på alla aktieägare som övervintrat sedan aktiens toppnotering 3 mars 2015”, säger Nicklas Andersson.

”Evolution och SSAB är två aktier som gått bra senaste tiden. Ingen av dem har tappat märkbart många aktieägare varpå den logiska slutsatsen är att det handlar om vinsthemtagningar. SSAB:s föreslagna utdelning i samband med bokslutet var över 65% högre än förra året en påminnelse om att det är goda tider med tanke på att det motsvarar mer än den sammanlagda utdelningen per aktie under hela förra årtiondet”, avslutar Nicklas Andersson.

Handelsstatistik privatspararna*

Januari 2023**December 2022Förändring månad %Januari 2022Förändring
år %
Antal affärer per handelsdag303 800251 70021468 900-35
varav Avanza 223 700182 10023348 000-36

* Statistik från Nasdaq. Avser köp- och säljtransaktioner på Nasdaq Stockholm och Frist North hos Avanza, Skandiabanken och Nordnet.
** Preliminära siffror.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza