Juli: Aktiespararna ser köpläge i rapportrasande bolag och säljer långvariga besvikelser

”I juli har breda Stockholmsbörsens (OMXSGI) utveckling varit oförändrad. Index har i närmare ett halvår rört sig sidledes och ligger avvaktande på en nivå runt 10% upp sedan årsskiftet. Aktieköpen i juli präglas av andra kvartalets rapportperiod och aktiespararna köper i stor utsträckning bolag vars aktiekurs rasat vid rapport. På säljsidan ser vi viss vinsthemtagning, men även tecken på tappat tålamod i kursförlorare”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

”På hemmaplan är börsen ordentligt avvaktande, sannolikt i väntan på makrobesked som kan ge en indikation om var den svenska ekonomin är på väg. I USA har inflationen backat mer än väntat, samtidigt som inflationstrenden i Sverige varit en besvikelse. Det osäkra makroläget gör att Stockholmsbörsen som helhet rör sig i sidled, samtidigt som de amerikanska börserna springer ifrån. Trots en trög börs rör sig enskilda bolag desto mer under rapportperioden, vilket givit köplägen som spararna inte är sena att ta vara på”, säger Felicia Schön.

Månadens köplista toppas av Investor A, följt av Tele2 och Handelsbanken A.

”Flera av bolagen i köptoppen är starkt präglade av rapportperioden. Exempelvis SSAB och Boliden fick känna på tvåsiffriga ras till följd av rapportbesvikelser, något aktiespararna verkat se som tillfälligt och ett köpläge. Detta gäller även aktiekurserna för Microsoft, SAAB och Tele2 som fick sig en negativ törn – trots att de levererade relativt starka rapporter. Marknaden är känslig just nu och reagerar vid minsta besvikelse. Spararna verkar tolka detta som överreaktioner och ser istället köplägen”, säger Felicia Schön.

”Investor B är den mest ägda aktien på Avanzas plattform med över 350 000 ägare. Att Investor A nu seglar upp på topplistan över mest köpta beror troligt på den ökade kursskillnaden mellan A- och B-aktien, där A-aktien nu handlas till någon procent lägre kurs än B-aktien. När spreaden ökar är det inte ovanligt att köpen koncentreras till den lägre kursen, samtidigt som det kan vara gynnsamt för de med stora innehav i aktien att göra en swap”, säger Felicia Schön.

”Mätteknikbolaget Hexagon har haft en händelserik månad i motvind efter en anklagande blankarrapport som sänkte bolagets aktiekurs. Hexagon dementerade anklagelserna och lämnade därefter rapport med blandat resultat samt besked om ett kostnadsbesparingsprogram. Aktiespararna verkar inte skrämmas av blankningsförsöket, utan tror på de långsiktiga effektiviseringsåtgärderna och ser även här sin chans att tanka aktier till lägre pris”, säger Felicia Schön.

KöperSäljer
Investor AMips
Tele2SBB B
Handelsbanken AVolvo Car
SAABActivision Blizzard
SSAB BEQT
AstraZenecaTesla
Hexagon BIntrum
BolidenSinch
MicrosoftAvanza
Ericsson BH&M B

Månadens säljlista toppas av Mips, följt av SBB B och Volvo Car.

”Samtidigt som aktiespararna ser köplägen vid stora aktiekursrörelser börjar tålamodet tryta för de med långvariga besvikelser. Det blir tydligt bland annat i hjälmteknikbolaget Mips som ordentligt missar förväntningarna i ännu en svag rapport och är månadens mest nettosålda aktie. Även krisande SBB får se aktieägarna ge upp kampen och sälja aktier. Detta efter besked om avslutade samtal om försäljningar av delar av portföljen. Stor säljaktivitet syns också hos utdelningsaktien Intrum som tvingats ställa in utdelningen”, säger Felicia Schön.

”På säljlistan ser vi också att spararna säkrar vinster i kursvinnare. Det gäller dels i Tesla, som avkastat tresiffrigt sedan årsskiftet, dels för svenska H&M där vi efter många år av besvikelser äntligen verkar se en vändning i bolaget, vilket speglats i aktiekursen. I den sistnämnda tror jag att många tålmodigt väntat på just detta, och tar tillfället att ta hem eventuella vinster”, säger Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se