Juli: Varannan fondkrona går till globalfonder när fondspararna överger småbolagen

”I juli rörde sig Stockholmsbörsen (OMXSGI) i sidled med en oförändrad utveckling. Stockholmsbörsen har ännu inte stigit över årets toppnivå i februari, utan fortsätter ligga kvar avvaktande runt 10% upp sedan årsskiftet. På andra sidan Atlanten är börsutvecklingen mer positiv, vilket återspeglas i månadens fondköp där global- och Nordamerikafonder toppar listan”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

Globalfonder toppar köplistan för nionde månaden i rad och lockar mer än varannan sparad krona i fonder under juli, följt av Nordamerikafonder och Sverigefonder.

”Trots att den svenska kronan stärkts med närmare 4% gentemot dollarn under juli fortsätter globalfonder locka fondspararna. Även med dollarns försvagning den senaste månaden har den amerikanska exponeringen som globalfonder ger varit lönsam, inte minst på grund av USA:s techjättar som utvecklats enormt starkt i år och som dessutom fortsätter leverera starka rapporter”, säger Felicia Schön.

”Därtill har den amerikanska inflationen haft en starkt nedåtgående trend de senaste månaderna, samtidigt som motsvarande inflationstrend på hemmaplan varit relativt svag. Spararna ser sannolikt en ljusning i USA:s ekonomi medan Sverige släpar efter, vilket gör spararna avvaktande i sina svenska investeringar, inte minst i småbolag. I snitt har globala aktiefonder hos Avanza avkastat 14% i år och för Nordamerikafonder är snittet 18%. Det kan jämföras med Sverigefonder som avkastat knappt hälften, 7%, under samma period”, fortsätter Felicia Schön.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderSmåbolagsfonder
NordamerikafonderGröna energifonder
SverigefonderHedgefonder
BlandfonderÖvriga fonder
FöretagsobligationsfonderNordenfonder

Småbolagsfonder är för andra månaden i rad den fondkategori som är mest såld, följt av gröna energifonder och hedgefonder.

”Allt fler fondsparare väljer att överge den fondkategori som fortsatt har mest motvind – småbolag. Sedan årsskiftet har småbolagsfonder hos Avanza avkastat drygt 1%. Med en relativt låg avkastning, i kombination med att utsikterna för en potentiell vändning är osäkra, är det inte förvånande att spararna överger småbolagen tills vidare. Särskilt inte när flera andra fonder, både globala och de inriktade på svenska storbolag, avkastar betydligt bättre”, säger Felicia Schön.

”Positivt i månadens fondhandel är faktumet att fondspararna nettoköper på höga nivåer. Få fondkategorier nettosäljs bortsett från småbolagen, vilket gör att mindre kategorier som hedgefonder och ”övriga fonder” hamnar på topplistan över mest sålda även om säljnivåerna är låga. Det är glädjande att se att spararna ligger på köpsidan och fortsätter att prioritera sitt sparande. Månadssparande hjälper till att parera svängningar på börsen och har visat sig vara en bra sparstrategi”, säger Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se