Juni: Aktiespararna köper kursförlorare och säljer svenska storfavoriter

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) verkar sluta med en tillväxt på knappt 2% i juni. Med det har index stigit 10,7% sedan årsskiftet. Månaden har varit händelserik på både makro- och mikronivå, något som också syns i aktiespararnas köp och sälj för månaden. Mönstret tycks i stort vara att sälja gamla favoriter till förmån för kursdippar” säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

”Första halvan av månaden började starkt med en uppgång på 4%. Under andra halvan av juni kom makrobesked som väckte en pånyttfödd ränteoro, vilket sänkte börsen”, säger Felicia Schön.

Juni har präglats av räntebesked från flera håll. Fed valde att lämna räntan oförändrad, men fortsatte att varna för kommande höjningar. Samtidigt kom Norges Bank och Bank of England med överraskande dubbelhöjningar, medan ECB och Riksbanken beslutade att höja med förväntade 0,25 procentenheter.

”Trots rekylen under midsommarveckan, som förvisso bidrog till ett bra läge för de som går efter uttrycket ’Köp till sillen’, verkar månaden sluta på plus”, säger Felicia Schön.

De amerikanska börserna DJ USA och Nasdaq har haft en betydligt starkare månad än Stockholmsbörsen, upp drygt 4% respektive knappt 5% under juni. En uppgång som till mångt och mycket drivs av den starka techsektorn med bolag som Tesla och Netflix.

I Sverige ser vi fortsatt en svag krona, vilket påverkar landets ekonomi, och inte minst hushållen. De enda verkliga vinnarna är exportföretagen.

”I köptoppen har vi en tydlig vinnare i Investor med sin exporttunga portfölj, följt av Telia och månadens kursförlorare Viaplay och Getinge. Viaplay, som föll handlöst över 70% i början av månaden, till följd av vinstvarning, en VD som avgick på dagen och sprickor i ledningen, ökade antalet ägare med 30% hos Avanza. Även Getinge levererade en vinstvarning och har nu sjunkit till en nivå som aktiespararna verkar anse attraktiv. Allt som allt präglas månadens köplista av några av årets största kursförlorare. Det återstår att se om det var strategiska köp eller försök till kortsiktig spekulation”, säger Felicia Schön.

”De senaste månadernas volatilitet i några av Sveriges mest folkkära aktier, bör ses som en lärdom om hur viktigt det är med ordentlig riskspridning i portföljen” fortsätter Felicia Schön.

KöperSäljer
Investor BVolvo B
Telia CompanyTesla
Viaplay Group BSSAB B
GetingeHennes & Mauritz
NIBE IndustrierEvolution
Boliden BEmbracer
HexatronicLifco
HumbleSwedbank A
SBB BNordea
New Wave BBufab

Volvo, Tesla och SSAB toppar säljlistan i juni.

”Samtidigt som aktiespararna passar på att köpa på sig av kursförlorarna kan man se ett rejält vinsthemtagande i säljlistan som innehåller en hel rad av svenskarnas favoritbolag. Listan toppas av Volvo som under det senaste året stabilt tickat uppåt, tätt följt av den amerikanska storfavoriten Tesla som levererat tresiffrig avkastning i år. Även SSAB och H&M har visat rejäl fart det senaste året, och inte helt oväntat passar aktiespararna på att säkra sina vinster” säger Felicia Schön.

För mer information vänligen kontakta:
Felicia Schön, Privatekonom, Avanza
+46 761 95 30 00