Juni: Teknikfonder gör comeback bland fondspararnas favoriter

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) fortsatte ticka uppåt i juni och landade på en tillväxt på 2,1%. Det är årets fjärde positiva månad och med det har indexet utvecklats med 11% sedan årsskiftet. Samtidigt har de amerikanska börserna haft en mer positiv utveckling och är upp drygt 6,5% i månaden till följd av tekniksektorns starka framfart. Fondspararna var inte sena att hoppa på tåget och köpte teknikfonder på bred front för första gången på över två år”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

Globalfonder toppar köplistan för åttonde månaden i rad, nytt för månanden är att de följs av teknikfonder och nordamerikanska fonder.

”Den svaga svenska kronan och osäkerheten kring den är sannolikt en stor bidragande faktor till att fondspararna vänder sig till globalfonder, amerikanska fonder, och teknikfonder - vilka inte sällan har stor amerikansk exponering. Även om man får hoppas att kronan inte kommer att försvagas ännu mer gentemot dollarn så verkar spararna ändå tycka att just osäkerheten är fog nog för att leta sig till andra valutor”, säger Felicia Schön.

”Just teknikfonder har inte varit såhär populära bland fondspararna sedan februari 2021. Nu har de fått ett ordentligt uppsving sedan kraschen förra året och i genomsnitt har teknikfonder haft en avkastning på 27% sedan årsskiftet. När trenden nu vänt och teknikbolagen fortsätter utvecklas i raketfart så lockar de fondspararna tillbaka till sektorn. Särskilt den snabba AI-utvecklingen har sannolikt fått många att se potential”, säger Felicia Schön.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderSmåbolagsfonder
TeknikfonderFöretagsobligationsfonder
NordamerikafonderGröna energifonder
SverigefonderHedgefonder
BlandfonderEnergifonder

Småbolagsfonder är junis mest sålda fonder, tätt följt av företagsobligationsfonder.

”Småbolagsfonder och företagsobligationsfonder har under en tid haft det tufft, vilket inte är så konstigt när det är sektorer som utmanas av det plötsligt högre ränteläget och svagheten i den svenska kronan. Sannolikt kommer det bli ännu tuffare för en del av de mindre bolagen samt fastighetssektorn innan det vänder, allra främst för de riktigt små mikrobolagen. Å andra sidan kan det också innebära bra lägen framöver”, säger Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
076–195 30 00