Knut Frängsmyr utses till ny VD för Avanza

· Regulatorisk information

Styrelserna i Avanza Bank Holding AB (publ) och dotterbolaget Avanza Bank AB (publ) har utsett Knut Frängsmyr till ny verkställande direktör. Knut tillträder sin roll den 6 november 2023. Rikard Josefson kvarstår som VD fram till tillträdet.

Knut Frängsmyr, 42 år, har en lång erfarenhet från flera ledande befattningar i Klarna, senast som operativ chef och vice VD och innan dess som finanschef, teknikchef och chefsjurist. Knut var före sin tid på Klarna chefsjurist på Modern Times Group och har en jur. kand. från Uppsala universitet och en jur. mag. i europeisk immaterialrätt från Stockholms universitet.

”Tidigt i processen med att hitta en ny VD för Avanza slog vi fast att vi letar efter en person som har bank i ryggraden, tech i huvudet, kund i hjärtat och förändringskraft i armar och ben. Knut personifierar i allt väsentligt den profilen. Knut är i grunden jurist och har därmed även en djup förståelse för regelefterlevnad och alla de krav som ställs på finansiella bolag idag. Han har under sin tid på Klarna bevisat sin förmåga inom ledarskap i en snabbt växande verksamhet, där innovation och affärsutveckling samt genomförandeförmåga varit avgörande. Dessa egenskaper är högst relevanta för Avanza i nästa fas av tillväxtresan. Vi är övertygade om att Knut kommer tillföra Avanza nya perspektiv och ny energi i vårt viktigaste uppdrag – att ständigt utveckla och förbättra Avanza till förmån för både kunder och aktieägare”, säger Sven Hagströmer, Ordförande Avanza.

”Jag vill även passa på att tacka Rikard för hans tid hos oss. Under Rikards ledning har bolagets struktur utvecklats till en ny nivå och under varje år under hans ledning har Avanza haft Sveriges mest nöjda sparkunder. Jag är mycket tacksam för det arbete Rikard gjort för oss och jag önskar honom all lycka i framtiden”, fortsätter Sven Hagströmer, Ordförande Avanza.

Rikard Josefson kvarstår som VD fram till dess att Knut Frängsmyr tillträder och kommer därefter övergå till en roll som senior rådgivare till Avanza.

”Avanza är en fantastisk kombination av bank och teknik och jag är själv en nöjd kund sedan många år. I denna digitala tidsålder förändras världen i en enorm hastighet och alla företag måste ha förmågan att tänka nytt och att utmana gamla sanningar. Avanza har gjort det sedan starten och det ska vi fortsätta med. Jag ser med entusiasm fram emot att vara med och utveckla Avanza så att vi, även i föränderliga tider, alltid har det bästa kunderbjudandet på sparmarknaden”, säger Knut Frängsmyr, tillträdande VD Avanza.

För mer information vänligen kontakta:
Sven Hagströmer, styrelseordförande Avanza
Mejl: Sven.Hagstromer@avanza.se

Knut Frängsmyr, tillträdande VD Avanza

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,8 miljoner kunder med över 700 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar närmare 7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tretton åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir