Maj: Fortsatt bottenfiske bland aktiespararna

”Maj ser ut att bli årets andra negativa börsmånad med en nedgång på 1,7% för breda Stockholmsbörsen (OMXSGI). Trots den kräftgång vi sett på börsen sedan mitten av april fortsätter dock aktiespararna att köpa aktier. För andra månaden i rad favoriserar de tydligt aktier som haft rejäl motvind och finansierar köpen genom att sälja aktier som gått desto bättre”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

”Breda Stockholmsbörsen har rört sig sidledes en tid, men under ytan har det varit desto mer turbulent. I maj har vi nämligen sett kraftiga nedgångar i flera av aktiespararnas favoritaktier. Detta till trots fortsätter vi att se tydliga nettoköp”, säger Nicklas Andersson.

”Både Riksbanken och FED har under månaden hunnit med att höja sina räntor vilket ytterligare fördyrar bolagens finansieringskostnader och pressar lönsamhet. Frågan är om vi står inför en marginalkompression på börsen och renässans för uttrycket ’Sell in May and Go Away’? Givet de tydliga nettoköpen under månaden är det inget aktiespararna verkar tro på. Dessutom ser vi ut att gå mot en lösning på det amerikanska skuldtaket, en riskfaktor börsen gott klarar sig utan”, säger Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Embracer, följt av SBB B och Intrum.

”Aktiespararna ägnar sig åt djuphavsfiske under maj. Köptrion som favoriserats under månaden har inte bara haft motvind, de har snarast fastnat i en tornado. Trions genomsnittliga nedgång från topp till botten under året uppgår till 65%. Alla tre aktier bottnade dock under maj för att därefter stiga närmare 13% i snitt”, säger Nicklas Andersson.

”Spelutvecklaren Embracer föll närmare 50% i samband med sin rapport där helårsprognosen sänktes kraftigt samtidigt som ett viktigt transformativt samarbete värt omkring två miljarder dollar gick om intet. Aktiespararnas förtroende för bolaget och VD Lars Wingefors är dock till synes intakt. Aktien är den mest köpta under månaden och klättrar dessutom på listan över de mest ägda aktierna hos Avanza, för att parkera sig på plats sju”, säger Nicklas Andersson.

”Fastighetsbolaget SBB fick sitt kreditbetyg sänkt av Standard & Poor’s under maj, vilket fick aktien att falla kraftigt. Kort därefter ställdes den aviserade nyemissionen in, samtidigt som utbetalningen av den beslutade utdelningen pausades. Nu genomför bolaget en strategisk översyn där styrelsen inte utesluter att sälja hela bolaget. Stor dramatik med andra ord, men aktiespararna som fortsätter köpa verkar spekulera i om det värsta är över”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
EmbracerEvolution
SBB BSSAB B
IntrumNote
InvestorNvidia
HexatronicElectrolux B
Handelsbanken ABetsson
SdiptechTruecaller
NIBEStorskogen
SecuritasKindred
JMAvanza

Månadens säljlista toppas av Evolution följt av SSAB B och Note.

”Aktiespararna finansierar ditt djuphavsfiske genom att ta hem vinst i de bolag som gått desto bättre. Evolution som stigit närmare 40% i år har sett sin ägarskara hos Avanza minska stadigt sedan december 2021, då aktien noterade ett kraftigt kursfall. För SSAB och Note handlar det snarare om vinsthemtagning då båda aktierna gått bra senaste åren samtidigt som ägarskaran i de båda bolagen ökat rejält. De har nämligen närmare fem gånger fler ägare idag än 2020”, avslutar Nicklas Andersson.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza
0790- 410 600