November: Aktiespararna säljer kursvinnare under börsrallyt

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) tog revansch i november och gick upp 9%. I månadens aktiehandel ser vi tecken på börsoptimism, där handeln präglats av positiva makrobesked och kvartalsresultaten från de sista rapporterande bolagen. På köpsidan är mönstret bolag med stor framtidspotential, medan säljsidan domineras av månadens kursvinnare”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

”Sentimentet på börsen vände fort vid månadsskiftet. I USA antogs räntetoppen vara nådd efter Feds besked om oförändrad ränta, och optimismen späddes på ytterligare av positiva besked i form av fortsatt sjunkande inflation. I Sverige har vi sett en vändning för svenska kronan som stärkts med över 7% mot dollarn och 4% mot euron. Samtidigt avslutades tredje kvartalets rapportperiod med flera bolag som presenterade resultat som var starkare än väntat”, säger Felicia Schön.

Månadens köp domineras av Volvo Car, Evolution, Astra Zeneca och Handelsbanken.

”Den gemensamma nämnaren för månadens mest köpta aktier är positiva framtidsutsikter. Volvo Car har rapporterat om en tvåsiffrig ökning i försäljningssiffrorna, men samtidigt sålde storägaren Geely 100 miljoner aktier vilket pressade kursen. Avyttringen var endast strategisk, och aktiespararna såg nedgången som ett köpläge”, säger Felicia Schön.

”Anledningarna till månadens köp av AstraZeneca och Nibe var likartade. Båda lämnade rapporter i linje med förväntningarna. Astra Zeneca höjde samtidigt prognosen för helåret och meddelade att de ger sig in den framgångsrika marknaden för fetmamedicinering, medan Nibe gav positiva signaler om bolagets tillväxt i Nordamerika”, fortsätter Felicia Schön.

”Handelsbankens aktiekurs fick se ett ordentligt fall i oktober, trots en bra rapport och jag skulle tro att aktiespararna tog vara på de attraktiva kursnivåerna – sedan dess har aktien klättrat 6%. Evolutions aktiekurs sjönk inför rapport, men återhämtade sig med över 13% därefter, bland annat till följd av insynsköp och återköpsprogram”, säger Felicia Schön.

”Krisdrabbade fiberbolaget Hexatronic lämnade en vinstvarning under månaden, den andra på kort tid, vilket fick kursen att falla kraftigt och kritiken att hagla. Mer riskbenägna aktiesparare tog tillfället i akt att köpa efter raset, vilket den här gången gav utdelning då Hexatronic stigit 25% sedan lägstanivån, men det gäller att vara medveten om den risk man tar”, säger Felicia Schön.

KöperSäljer
Volvo CarSSAB B
EvolutionVolvo B
AstraZenecaNovo Nordisk
Handelsbanken ATesla
Nibe IndustrierH&M
SAABSSAB A
Investor ASinch
HexatronicEQT
SecuritasScnadic Hotels
SkanskaSBB B

Aktiespararna säljer SSAB, Volvo och Novo Nordisk.

”Nästan samtliga aktier på säljlistan har stigit rejält i november, i snitt är de upp 25%. Den absolut största ökningen står Sinch för som rusat med över 70% efter negativa nyheter från en av bolagets stora konkurrenter. Även SBB, SSAB, EQT och H&M har alla stigit över 20%, sannolikt till följd av de ljusningar i marknaden som vi sett. Undantaget är Novo Nordisk som bara är upp några procent, men som levererat desto bättre på helåret. På det stora hela ser trenden ut att vara vinsthemtagningar och omallokeringar snarare än fundamentala sälj”, avslutar Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se