Oktober: Teknikfonder toppar säljlistan

”Oktober verkar bli en ordentligt röd månad på Stockholmsbörsen (OMXSGI) som hittills fallit 5%. Nedgången har bidragit till att årets börsutveckling gått från plus till minus. Månadens turbulens har fått fondspararna att minska aktiviteten och dra ned på risken jämfört med september. Företagsobligationsfonder tar plats på köplistan medan teknik- och nordamerikafonder ratas”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

”Spararna verkar fortsätta hålla andan i väntan på indikationer om vart ekonomin är på väg. Inflationen bromsar in i Sverige, men inte så snabbt som väntat. Samtidigt valde bland annat Europeiska centralbanken att lämna styrräntan oförändrad. Osäkra ekonomiska framtidsutsikter i kombination med mörka händelser i vår i omvärld avspeglar sig i en avvaktande fondhandel. Fondspararna fortsätter dock att nettoköpa, men på relativt låga nivåer”, säger Felicia Schön.

Oktobers köplista toppas av globalfonder, följt av företagsobligationsfonder och Sverigefonder.

”Globalfonder har varit fondspararnas favoritkategori de senaste 12 månaderna och fortsätter även i oktober att stå för en majoritet av fondköpen. Sannolikt ses det som ett relativt tryggt sparande när osäkerheten är hög. Jämfört med förra månaden ökar dock Sverigefonder i popularitet. Jag kan tänka mig att även dessa upplevs som ett tryggt val då de största innehaven i de mest köpta Sverigefonderna är exporttunga bolag som inte påverkas av den svaga svenska kronan, eller det besvärliga ekonomiska klimatet i Sverige i samma utsträckning”, säger Felicia Schön.

”Relativt sett ökar företagsobligationsfonder något, men främst på grund av minskade köp i andra fondkategorier. Detsamma gäller kategorin räntefonder. Däremot säger det något i sig att fonder med räntebärande instrument står pall när övriga kategorier minskar”, fortsätter Felicia Schön.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderTeknikfonder
FöretagsobligationsfonderSmåbolagsfonder
SverigefonderGröna energifonder
BlandfonderNordamerikafonder
RäntefonderHedgefonder

Högst upp på månadens säljlista hittar vi teknikfonder, småbolagsfonder och gröna energifonder. Även nordamerikafonder har tagit plats på säljlistan.

”Både teknik- och nordamerikafonder tappar kraftigt jämfört med förra månaden. Tekniksektorn, med de amerikanska techjättarna i täten, har gått starkt i början av året men mattats av under hösten. Att kategorierna nu syns på säljlistan beror sannolikt på vinsthemtagning, alternativt omallokering mot lägre risk”, säger Felicia Schön.

”Småbolagsfonder fortsätter nettosäljas men på betydligt lägre nivåer än de senaste månaderna. Vi har ännu inte sett någon riktigt vändning för småbolagen, men det är svårt att förneka att värderingarna kommit ned till nivåer som talar för att köplägen börjar öppna sig”, avslutar Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se