April: Aktiespararna säljer kursraketen NVIDIA

”Det är de större bolagen som fortsätter att driva på Stockholmsbörsen. Storbolagsindex (OMXS30GI) är upp cirka 3 procent i april, medan utvecklingen är svagare för det bredare indexet som även påverkas av mindre bolag (OMXSGI) och som avkastat just över nollstrecket. Aktiehandeln i april präglas av ett stort home bias, endast två av 20 mest handlade aktier är utländska”, säger Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza.

I april köper spararna främst SSAB B, SAAB B och Handelsbanken A.

”Småspararfavoriten Investor B är tillbaka på köpsidan efter den sällsynta topplaceringen på säljlistan i mars. Att aktiespararna börja köpa aktien igen tror jag beror på att substansrabatten återhämtat sig samtidigt som bolaget presenterade en stark rapport för första kvartalet 2024. Samtidigt handlas bolagets A-aktie till en lägre kurs än den mer köpta B-aktien”, säger Philip Scholtzé.

”Bland de mest nettoköpta aktierna hittar vi flera bolag som sjunkit kraftigt den senaste månaden. SSAB, Handelsbanken, Bravida Holding och Volvo Car B har alla tappat mer än 10 procent av sitt marknadsvärde. Det är inte ovanligt att investerare köper kortsiktiga förlorare med hopp om en snabb vändning”, fortsätter Philip Scholtzé.

KöperSäljer
SSAB BNVIDIA
SAAB BEmbracer Group B
Handelsbanken ASwedbank A
Volvo BAstraZeneca
EvolutionTele2 B
Bravida HoldingHennes & Mauritz B
Investor BTesla
Volvo Car BBetsson B
Telia CompanyVBG Group B
SSAB ASEB A

I april säljer spararna främst NVIDIA, Embracer Group B och Swedbank A.

”För första gången i år väljer aktiespararna att sälja kursraketen NVIDIA. Aktien har funnits med bland de mest nettoköpta aktierna varje månad under första kvartalet och är nu den mest nettosålda. Den starka kursuppgången har avtagit sedan toppen i slutet på mars och jag tror att många nu valt att ta hem en del av sin vinst”, säger Philip Scholtzé.

”Aktiespararna väljer också att ta hem vinst i bolag som stigit kraftigt den senaste månaden. Embracer Group B, AstraZeneca, Tele2 B, Betsson B och VBG Group B har alla gått upp över 15 procent under perioden. Även om uppgångarna kommer från olika utgångslägen är det bra att påminna sig själv om att det är precis lika svårt att köpa en aktie på botten som det är att pricka en topp för försäljning”, avslutar Philip Scholtzé.

Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza
070 846 43 49