Avanza avser ingå samarbete med Affärsvärlden för att stärka nyhetsflödet till kunder

Sparare efterfrågar mer information och ett allt större utbud av nyheter och aktieanalys för att kunna ta välgrundade investeringsbeslut. Genom det planerade samarbetet med Affärsvärlden utökas det erbjudandet betydligt.

Avanzas kunder efterfrågar i allt större utsträckning nyheter, bolagsanalys och mer beslutsstöd. Avanza har därför som intention att inleda ett exklusivt samarbete med Affärsvärlden som ger tillgång till dubbelt så många nyhetsartiklar och analyser för Avanzas kunder och Placeras läsare.

Samarbetet som Avanza avser ingå med Affärsvärlden innebär att mediebolaget Placera kommer att köpa in allt redaktionellt innehåll från Affärsvärlden. Placera Media är idag ett redaktionellt självständigt helägt dotterbolag till Avanza och en av Sveriges största ekonomisajter. Ett samarbete skulle innebära att Placeras redaktion läggs ned.

"Bättre förutsättningar för investeringsanalys är en viktig del i Avanzas satsning på att erbjuda den bästa plattformen för sparande och investeringar. Genom det planerade samarbetet med Affärsvärlden kommer våra kunder få tillgång till betydligt fler nyhetsartiklar och mer bolagsanalys. Jag ser också samarbetet som ett naturligt steg i att renodla verksamheten”, säger Gustaf Unger, vd Avanza.

Förändringen beräknas vara genomförd under fjärde kvartalet och bedöms vara kostnadsneutral för Avanza på sikt, men innebär en initial kostnad på uppskattningsvis 8 MSEK. De 8 MSEK ingår inte i den kommunicerade kostnadsökningen på 9,5% för året.

För mer information vänligen kontakta:
Gustaf Unger, vd Avanza
Mejl: gustaf.unger@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 2 miljoner kunder med över 900 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 7,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste 14 åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir