Avanza rekryterar Fredrik Broman till ny CTO och medlem av koncernledningen

Fredrik Broman har rekryterats till ny Chief Technology Officer. Utöver detta har Erik Gjötterberg rekryterats till chef för affärsutveckling. Båda kommer att ingå som medlemmar i Avanzas koncernledning.

Fredrik Broman kommer närmast från en roll som teknikchef på Tink och har tidigare haft flera ledande befattningar inom teknikutveckling på bland annat Nexus, Klarna och Aktieinvest. Han har omfattande teknisk erfarenhet av att utveckla processer, arbeta med teknisk arkitektur och att driva molnresa. Fredrik tillträder sin roll 19 augusti.

”Avanza är ett fantastiskt bolag som under 25 år har förändrat sparandet i Sverige i grunden genom lägre priser, högre tillgänglighet och genom att alltid sätta kunden i fokus. Jag ser mycket fram emot att bidra till nästa kliv på den resan”, säger Fredrik Broman, tillträdande CTO Avanza.

Erik Gjötterberg som blir chef för affärsutveckling kommer närmast från Nordea Liv & Pension där han varit chef för strategi och styrning. Han har genomgående under sin karriär arbetat med affärsutveckling och har haft flera ledande befattningar på bland annat Nordea och SEB samt varit konsult på McKinsey & Co. Erik tillträder sin roll 1 juli.

”Det känns fantastiskt att snart ha både Fredrik och Erik på plats. CTO är en nyckelroll för Avanza som kräver en person som är både tekniskt kunnig, strategiskt lagd och kundorienterad. Jag är övertygad om att Fredrik, med all sin erfarenhet och kunskap, kommer att kunna ta vår redan starka IT- och utvecklingsverksamhet till nästa nivå – där vår fortsatta molnresa är en viktig del. Erik som chef för affärsutveckling är också en viktig pusselbit i att bygga mitt team och blir ett värdefullt tillskott i koncernledningen. Han har dessutom stor erfarenhet inom pension och försäkring, som är ett viktigt tillväxtområde för Avanza”, säger Gustaf Unger, vd Avanza.

För mer information vänligen kontakta:
Gustaf Unger, vd Avanza
Mejl: gustaf.unger@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,9 miljoner kunder med över 800 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 7,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste 14 åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir