Februari: USA:s jättar lockar fondspararna

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) går mot en börsuppgång på drygt 3,5 procent i februari och med det har årets negativa start tagits igen. Förra månadens teknikfeber bland fondspararna stiger ytterligare – det verkar onekligen som att det är fonder dominerade av amerikanska teknikbolag som gäller just nu. De totala nettoköpen ökar samtidigt som fondspararna omallokerar från småbolags- och fastighetsfonder som nettosäljs”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

”Makroförväntningar fortsätter vara en stor rörelsedrivande faktor på börsen. Varje signal om ljusningar får börsen att skutta medan varje uns av pessimism drar ner index. Det är inte så konstigt med tanke på att vi befinner oss på en ränteplatå där den enskilt viktigaste frågan är: när kommer sänkningarna? Även rapportperioden har dock haft mycket att säga till om i februari, där bolag inom flera branscher, inte minst teknikbranschen i USA, har levererat otroligt starka rapporter som med marginal slagit de redan högt satta förväntningarna”, säger Felicia Schön.

I februari är fondsparandet som störst i globalfonder, teknikfonder och Nordamerikafonder. Från förra månaden tappar Sverigefonder medan investmentbolagsfonder ökar i popularitet.

”Denna månad står global-, teknik -och Nordamerikafonder för över 80 procent av fondspararnas fondköp, vilket kan jämföras med drygt 65 procent i januari. När man tittar närmare på fonderna som lockar mest i teknikkategorin är de topp tre mest köpta fonderna Swedbank Robur Technology, SEB Artificial Intelligence Fund (SEK) och SEB Teknologifond. Föga förvånande är det AI, med de amerikanska jättarna NVIDIA och Microsoft i spetsen, som är den gemensamma nämnaren. Värdetillväxt har det också givit till fondägarna, i snitt har de tre fonderna avkastat 16 procent sen årsskiftet”, säger Felicia Schön.

”Vi ser också att fondsparandet stiger – jämfört med februari förra året har nettoköpen i fonder ökat med över 50 procent och från förra månaden är ökningen 20 procent. Det är stora ökningar sett till att svenskarna fortfarande är hårt pressade av höga räntor, inflation och svag krona. Min teori är att många, i skenet av den tuffa ekonomiska tid vi nu befunnit oss i ett par år, har prioriterat om i privatekonomin och insett vikten av att ha ett sparande. Utöver detta är det säkerligen en del som hoppas kunna att gasa ur krisen genom att öka exponeringen mot aktiefonder lagom till att börsklimatet ska vända på riktigt”, fortsätter Felicia Schön.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderGröna energifonder
TeknikfonderRäntefonder i SEK
NordamerikafonderFastighetsfonder
SverigefonderSmåbolagsfonder
InvestmentbolagsfonderNordenfonder

I februari säljs gröna energifonder, räntefonder utfärdade i svenska kronor och fastighetsfonder. Även småbolagsfonder är en av de mest sålda fondkategorierna denna månad.

”Det är inte mycket nytt som hänt på säljsidan sedan förra månaden utan mönstret från januari ser ut att fortsätta. Försäljningarna inom aktiefondskategorierna beror sannolikt på fortsatta omallokeringar till andra branscher där optimismen framåt är hög”, säger Felicia Schön.

”De senaste månaderna har vi även sett flera olika kategorier av räntefonder på säljlistan. Det har både varit företagsobligationsfonder och räntefonder i EUR – och nu även räntefonder i SEK. Jag tror fortsatt att det beror på att fondspararna väljer att öka exponeringen mot börsen efter ett par år med mer vikt mot räntesparande”, avslutar Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se