Januari: Budaktuella bolag toppar aktiespararnas säljlista

”Det positiva börsklimatet som avslutade fjolåret mattades av och vände ner under årets första månad och Stockholmsbörsen (OMXSGI) ser ut att stänga runt -2%. Vi befinner oss mitt i rapportperioden och aktieköpen fokuseras till bolag som antingen har eller väntas rapportera över förväntan. På säljsidan syns månadens omtalade uppköpserbjudanden”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

I januari köper spararna främst Volvo, Nibe och SAAB.

”Jag ser ingen tydlig köptrend denna månad. Å ena sidan sätter spararna sin tilltro till fortsatt god utveckling i Volvo och Investor, som höjt utdelningarna och lämnat rapporter över förväntningarna. Å andra sidan är köptrycket fortsatt högt i såväl Nibe som Volvo Car, trots tvåsiffriga kursras, ökad blankning och sänkta riktkurser – och det innan rapporterna för fjärde kvartalet publicerats. För Nibes del har antalet ägare ökat med 5% och jag tolkar det som att spararna lockas av Nibes låga värdering”, säger Felicia Schön.

”Spararna köper också aktier i försvarsindustribolaget SAAB, ett bolag som har gynnats av de pågående geopolitiska oroligheterna i världen. Inte minst i Sverige pratas det alltmer om vikten av att ha ett starkt försvar. SAAB:s aktiekurs har stigit med närmare 60% och antalet ägare av aktien på Avanzas plattform har ökat med 46% det senaste året. Därtill lämnar SAAB rapport kommande vecka och förväntningarna är höga”, säger Felicia Schön.

”Ett annat bolag med höga förväntningar inför rapportsläppet är det amerikanska AI-teknikbolaget NVIDIA. Aktiens raketutveckling under förra året har fortsatt in på det nya och aktien har stigit över 200% senaste året. Aktiespararna verkar trots detta anse att det finns ytterligare kraft för NVIDIA att leverera och antalet som har aktien i sin portfölj hos Avanza fortsätter att öka”, säger Felicia Schön.

KöperSäljer
VolvoTesla
Nibe IndustrierPagero
SAABAstra Zeneca
Investor BKindred
Volvo CarEvolution
NVIDIAEricsson
EssitySinch
SSABABB Ltd
Investor AFortnox
BolidenScandic Hotels Group

I januari säljer spararna Tesla, Pagero och Astra Zeneca.

”Ett bolag som inte helt levde upp till rapportförväntningarna var elbilsbolaget Tesla. Aktien har haft en volatil utveckling senaste året och varit uppe och nosat på tresiffrig utveckling för att sedan rasa till ett par procents utveckling. På rapportdagen fick bolaget se ännu ett kraftigt fall när vissa investerare tog fäste vid Teslas prognos om minskad tillväxt och valde sannolikt att sälja aktien för att undvika eventuella slagiga kursrörelser”, säger Felicia Schön.

”Januaris säljlista präglas också av två budhändelser. För mjukvarubolaget Pagero har det varit en regelrätt budstrid mellan tre aktörer som samtliga värderat bolaget till långt över tidigare aktiekurs. Även Kindred fick ett uppköpserbjudande till kurspremie. Buden har genererat kursrusningar i bägge bolagen och det är därför inte förvånande att se dem på månadens säljlista”, avslutar Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se