Juli: Aktiespararna köper rapportförlorare

”En av anledningarna att investera i aktier är att pengarna arbetar även när du är ledig. Mitt i sommarsemestrarna är det full fart bland börsbolagen när årets andra kvartalsrapporter presenteras och Stockholmsbörsens breda index (OMXSGI) går mot att bjuda aktiespararna på två procents uppgång i juli”, säger Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza.

I juli köper spararna främst Investor B, Evolution och SAAB B.

”Investor och SAAB var båda med i toppen bland de mest köpta aktierna även förra månaden och har sedan dess presenterat sina delårsrapporter för andra kvartalet. Investor backade under rapportdagen, men därefter har kursen gått uppåt och aktien ser ut att sluta månaden på plus. Även SAAB backade på rapportdagen, trots att de slog förväntningarna för både försäljning och rörelseresultat. Aktiespararna fortsätter att köpa aktier i båda bolagen”, säger Philip Scholtzé

”Evolution och Axfood tappar båda marknadsvärde under juli månad, tvärtemot börsen som är på plus. Båda bolagen fick se sina aktier falla när de presenterade rapporter som inte nådde upp till analytikernas förväntningar. Aktierna, som bland Avanzas sparare är bland de 15 mest ägda på Stockholmsbörsen, köps under månaden”, fortsätter Philip Scholtzé.

”Forskningsbolaget BioArctic presenterar sin delårsrapport först om en månad, men ett negativt myndighetsutlåtande om bolagets läkemedel mot Alzheimers fick kursen att djupdyka. Aktien som är ned över 30 procent i juli köps av aktiesparare som hoppas på en överreaktion”, säger Philip Scholtzé.

KöperSäljer
Investor BTesla
EvolutionHandelsbanken A
SAAB BSwedbank A
Volvo BTelia Company
Rheinmetall AGCalliditas Therapeutics
AxfoodSBB B
NIBE Industrier BTele2 B
Avanza Bank HoldingGetinge B
Husqvarna BEssity B
BioArctic BEricsson B

I juli säljer spararna främst Tesla, Handelsbanken A och Swedbank A.

”Rapporterande bolag dominerar även listan över månadens mest sålda aktier. I topp hittar vi Tesla som förra veckan presenterade en rapport som slog analytikernas förväntningar sett till omsättning, men inte nådde upp till vinstförväntningarna. Trots att kursen backat sedan rapporten är aktien upp omkring 17 procent under månaden som helhet. Aktiespararna passar på att säkra sin vinst och säljer”, säger Philip Scholtzé.

”På säljsidan hittar vi också de två storbankerna Handelsbanken och Swedbank i topp. Båda bolagen har under månaden gått starkt på börsen och slår index tack vare uppgångar på sju respektive fem procent. Bankernas förhållandevis starka rapporter bidrog sannolikt till detta. Aktiespararna tar tillfället att ta hem även den vinsten”, avslutar Philip Scholtzé.

Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza
070 846 43 49