Juni: Aktiespararna dippköper IPO-kraschat läkemedelsbolag

”Stockholmsbörsens breda index (OMXSGI) är ned ett par procentenheter i juni, vilket innebär att börsmånaden ser ut att bli en av två negativa hittills i år. Aktiespararna kan trots det vara nöjda med det första börshalvåret med ett index som är upp över 10 procent”, säger Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza.

I juni köper spararna främst NVIDIA, Evolution och Investor B.

”NVIDIA tar sig för första gången i år till toppen av aktiespararnas köplista. Aktien har rört sig i sidled under våren, men fick ny fart efter att bolaget än en gång slagit högt ställda förväntningar när de släppte rapport i slutet på maj. Kursen är nu upp över 150 procent hittills i år”, säger Philip Scholtzé.

”Aktiespararna försöker sig på dippköp i två aktier vars rapportsläpp resulterat i negativ kursutveckling. Medicinteknikbolaget Elekta lnådde inte upp analytikernas förväntningar när de presenterade Q4-rapport i början på juni och aktien är ned över 20 procent sedan dess. Liknande ser det ut för industribolaget Nibe som släppte Q1-rapport i maj. Marknaden reagerade negativt och kursen har inte återhämtat sig sedan dess. I juni har aktien tappat nästan 14 procent”, fortsätter Philip Scholtzé.

”Många väntar på att marknaden för nynoteringar ska komma tillbaka. Läkemedelsbolaget Cinclus Pharma gjorde under månaden entré på Stockholmsbörsen men stängde under introduktionspriset den första handelsdagen och är ned 26 procent hittills. Den missbedömningen är inte optimal för IPO-klimatet, men aktiespararna passar på att köpa”, fortsätter Philip Scholtzé.

”Det är skrämmande att GameStop finns med bland de mest köpta aktierna. Aktiekursen är helt frånkopplad bolagets fundamentala utveckling och det innebär rejäl risk för den som spelar med aktien”, säger Philip Scholtzé.

KöperSäljer
NVIDIAHandelsbanken A
EvolutionCalliditas Therapeutics
Investor BResurs Holding
NIBE Industrier BTele2 B
Elekta BSwedbank A
GameStopRiot Platforms
SAAB BSEB A
Investor ATelia Company
Cinclus Pharma HoldingSinch
SandvikBoliden

I juni säljer spararna främst Handelsbanken A, Calliditas Therapeutics och Resurs Holding.

”Budaktuella Calliditas Therapeutics fortsätter att nettosäljas efter budet i slutet på maj och handlas strax under budkursen. Även Resurs Holding, vars aktieägare också fick ett kontantbud nyligen, syns på säljlistan. Aktiekursen studsade upp efter budet och hämtade igen stora delar av årets nedgång. Då passar aktiespararna på att sälja”, säger Philip Scholtzé.

”Aktiespararna tar även vara på tillfället att sälja av molnkommunikationsbolaget Sinch. Aktien som tappat en tredjedel av sitt värde hittills i år är den senaste veckan upp 13 procent – utan att bolaget presenterat några nyheter”, avslutar Philip Scholtzé.

Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza
070 846 43 49