September: Aktiespararna säljer Sveriges mest ägda aktie

”September har varit en relativt svängig månad på Stockholmbörsen. I media har vi fått läsa om både vinstvarningar och vd-avhopp, och breda index OMXSGI var den första handelsveckan i månaden ned nästan 4 procent. Därefter har dock börsen återhämtat sig och september ser ut att stänga på plus med ett par procentenheter”, säger Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza.

I september köps främst Volvo Car B, SSAB B och Bonesupport Holding.

”Volvo Cars toppar köpsidan efter en händelserik månad. Bolaget har bland annat kommunicerat att de sänker sitt marginalmål för 2026 och att ambitionen om helt eldrivna bilar till 2030 förändras till att 90–100 procent ska vara en blandning av eldrivet och hybrid. Aktien, som är ned 14 procent på helåret, fortsätter att backa under september och aktiespararna köper”, säger Philip Scholtzé.

”SBB, som är den tredje mest ägda aktien på Avanza, har stigit nästan 9 procent i september och är upp närmare 50 procent hittills i år. Fastighetsbolaget har under månaden kommunicerat att de vill notera dotterbolaget Sveafastigheter. Aktiespararna verkar tro på fortsatt vändning i aktien som rasat 85 procent de senaste tre åren”, fortsätter Philip Scholtzé.

”Fiberteknikbolaget Hexatronic har backat kraftigt på börsen i september – aktien är ned 15 procent under månaden. Förklaring hittar vi i nyheten om att vd Henrik Larsson Lyon lämnar efter drygt 10 år. Det här blir ett hack i kurvan för året som hittills pekar upp 90 procent och aktiespararna passar på att köpa”, säger Philip Scholtzé.

KöperSäljer
Volvo Car BInvestor B
SSAB BTesla
Bonesupport HoldingHennes & Mauritz B
SBB BEvolution
Truecaller BTelia Company
SKF BKindred Group
AstraZenecaNVIDIA
Hexatronic GroupFortnox
Handelsbanken AHoist Finance
NeonodeEmbracer Group B

I september säljs främst Investor B, Tesla och Hennes & Mauritz B.

”Aktiespararnas favoritaktie Investor är den mest nettosålda i september. Investmentbolaget, som annars brukar synas på listan över mest köpta, har med en uppgång på 33 procent överpresterat börsen rejäl hittills i år. En anledning till aktiespararnas sälj är troligtvis att substansrabatten minskat. Precis samma sak såg vi i mars och även då toppade aktien för ovanlighetens skull säljsidan”, säger Philip Scholtzé.

”NVIDIA har haft en svängig kursutveckling de senaste månaderna. Det är stora värden som fluktuerar när den amerikanska halvledarjätten rör sig upp och ned på börsen och aktiespararna säljer av – även om aktien sett till de senaste tre månaderna är ned. Tajming är svårt, varför man bör vara långsiktig när man investerar på börsen”, avslutar Philip Scholtzé.

Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza
070 846 43 49