Under 2023 hade styrelsen totalt 30 sammanträden, varav 12 ordinarie, 1 konstituerande, 11 extra och 6 per capsulam. Styrelsens sammanträden per capsulam avsåg huvudsakligen beslut relaterade till Avanzas incitamentsprogram.
Närvaro | Styrelsemöten | Risk-, kapital och revisionsutskott | Ersättningsutskott | IT-utskott | Kreditutskott**** |
---|---|---|---|---|---|
Sven Hagströmer, Ordförande | 29/30 | 8/10 | 3/10** | 9/9 | |
Magnus Dybeck | 30/30 | 8/8 | |||
Catharina Eklöf | 26/30 | 10/10 | |||
Jonas Hagströmer | 30/30 | 10/10 | 4/8*** | ||
John Hedberg* | 26/30* | 6/10** | |||
Linda Hellström | 30/30 | ||||
Johan Roos | 30/30 | 10/10 | 10/10 | 9/9 | |
Sofia Sundström | 30/30 | 4/8** | |||
Hans Toll | 30/30 | 10/10 | 9/9 | ||
Leemon Wu | 28/30 |
*Tillträdde vid årsstämman 2023, **Utsågs till ledamot i utskottet vid konstituerande styrelsesammanträde den 31 mars 2023, ***Var ledamot i utskottet fram till konstituerande styrelsesammanträde den 31 mars 2023, ****Utskottet finns endast i Avanza Bank AB
Vid styrelsens ordinarie styrelsesammanträden föredras:
- ekonomisk rapportering
- verksamhetsrapportering
- avrapportering från styrelsens utskott
- kreditrapportering avseende dotterbolaget Avanza Bank
Rapportering från kontrollfunktionerna (Riskhanteringfunktionen, Internrevision och Compliance) sker kvartalsvis.
Utöver de regelmässigt förekommande frågorna har styrelsen behandlat frågor under året enligt illustrationen nedan. Styrelsen har också fokuserat på arbetet i koncernen med implementeringen av och anpassningar till nya och förändrade regelverk, vilka berör verksamheten i olika delar. Härutöver har styrelsen under året arbetat med rekryteringen av en ny VD.
Styrelsen har även arbetat med och varit delaktig i strategisk affärsplanering i syfte att ständigt anpassa och förbättra Avanzas kunderbjudande samt säkerställa fortsatt tillväxt.
I slutet av varje kalenderår genomförs, i syfte att utveckla styrelsens arbetsformer och kompetens, en styrelseutvärdering. Resultatet av utvärderingen kommuniceras till valberedningen och sammanställs i en rapport, vilken sedan ligger till grund för eventuella förändringar och kompetenshöjning i styrelsen.