Vår vision är att skapa en bättre framtid för miljoner människor och våra strategiska ledord när vi utvecklar Avanza är att vi ska göra det billigare, bättre och enklare att spara och investera. Vi ska ge våra kunder förutsättningar till en bättre ekonomi och samtidigt uppmuntra och inspirera till ett hållbart sparande. Genom ständig innovation, med fokus på vad som är bäst för kunden, bygger vi förtroende och skapar tillväxt. Vi ska vara det bästa verktyget för att lyckas med sin ekonomi.
Avanzas affär bygger på starkt kundfokus och kundservice i världsklass. Hos oss står kundernas bästa i centrum – på riktigt. Vi vill erbjuda en riktigt bra användarupplevelse och ett brett produktutbud. Vi tror på våra kunders egen förmåga att fatta de bästa besluten själva och erbjuder därför ingen rådgivning, utan information, utbildning och beslutsstöd för att hjälpa våra kunder till bra investeringsbeslut.
En viktig och självklar del i vår produktutveckling är att vara lyhörda inför våra kunders önskemål och sträva efter att tillgodose dem. Det ger oss också nya perspektiv. Vår övertygelse är att vi skapar mest värde för våra kunder genom att koncentrera vår verksamhet och utveckling till de områden som vi är bäst på, eller kan bli bäst inom.
Innovation är viktigt också ur ett kostnadsperspektiv. Att erbjuda prisledande produkter har stor betydelse för spararnas långsiktiga värdetillväxt och är viktigt för att attrahera kunder. Hög skalbarhet och effektivitet är därför en mycket viktig del av vår affär. Ständiga och löpande förbättringar i våra system bidrar också till att vi snabbt kan svara på förändrade kundbeteenden.
Vi strävar hela tiden efter att bygga bort sådant som är gammalt och som riskerar att hämma utvecklingen. Vår teknikplattform och vårt handelssystem hör till bankvärldens mest moderna. Vi utvärderar ständigt ny teknik och arbetar hela tiden med att uppdatera och modernisera våra system.
Hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder och också för Avanzas affär. Vi har sedan start jobbat för lägre priser, folkbildning inom sparande och investeringar samt för jämställdhet i sparkapitalet och internt. För en långsiktigt hållbar utveckling och affär har miljöaspekterna och ett större socialt fokus blivit allt viktigare. Vårt hållbarhetsarbete är fokuserat till tre områden.
Vi styr inte hur kunderna väljer att placera sina investeringar, men kan underlätta och inspirera till hållbara val. Det gör vi genom ett stort utbud av hållbara alternativ och tydlig hållbarhetsinformation runt olika sparalternativ. I vårt eget fondbolag är hållbarhetsaspekter implementerade enligt principen välja bort.
Vi ska vara en tydlig röst i opinionen om hållbart sparande och driva på utvecklingen mot en hållbar finansmarknad. Våra kunder har över 900 miljarder kronor i sparkapital hos Avanza och genom opinion och utbildning vill vi väcka intresse och engagemang för sparande och hållbara val.
Vi verkar i en förtroendebransch och ska säkerställa god styrning och kontroll. Vi arbetar aktivt för ökad jämställdhet och mångfald. Vi strävar också efter att skapa hållbara kontor genom en god arbetsmiljö och att minska vår resurs- och energiförbrukning.
Läs mer om vårt kundlöfte och vårt erbjudande samt vårt hållbarhetsarbete.