Svenska nätmäklaren Avanza startar i Tyskland

Svenska nätmäklaren Avanza startar i Tyskland Svenska Avanza startar idag måndag i Tyskland. En marknad där fyra banker hittills haft i stort sätt monopol på aktiehandel via internet. - Att Avanza, en i tyska ögon liten svensk nätmäklare, startar i Tyskland har därför tagits emot som en stor överraskning, säger Per Nordlander, vd Avanza. Avanza blir från start en av de bästa sajterna för börsinformation i Tyskland. Samtidigt tänker företaget sänka de höga tyska priserna för aktiehandel på nätet. Svenskarnas höga internetanvändade och rekordhöga aktiesparande har gjort svenska nätmäklare till de mest framstående i Europa. Men marginalerna är små och storleken på den svenska marknaden liten. Därför öppnar Avanza nu en tysk systersajt i Tyskland. - Inom några år kommer de tyska nätspararna vara lika många som hela Sveriges befolkning. Här kan vi med våra svenska pionjärerfarenheter bli mycket framgångsrika, säger Per Nordlander. Avanza börjar med att introducera tyskarna till börinformationssajten. I början på nästa år startas även aktie- och optionshandeln. 50 000 kunder Tyskland är Europas hårdaste marknad, där fyra stora banker redan har 95 procent av marknaden. Men Avanza siktar trots allt på 50 000 kunder inom ett år. - Vi ska vinna kunder här på samma sätt som vi gjort i Sverige - användarvänlig och anpassningsbar sajt med ett lågt fast pris och ett ny sorts diskussionsforum. Med intäkter och erfarenheter från Tyskland räknar Avanza med att också höja utvecklingstakten i Sverige, där allt utvecklingsarbete sker. Ovanlig export Finanstjänster bygger på stort förtroende från kunderna och ofta långsiktiga och lokala relationer. Avanzas start i Tyskland är första gången ett svenskt finansföretag med fokus på vanliga kunder beger sig utomlands på egna ben. - I Sverige förmedlar nätmäklarna tre av fyra privatpersoners aktieaffärer på nätet. Vi är vana att tävla mot bankerna. I Sverige leder nätmäklarna än så länge tävlingen, säger Per Nordlander. Inför starten i Tyskland blev det också klart med Avanzas riktade nyemission om 12 m euro. För mer information: Per Nordlander telefon: 0708 - 618 003 För att se tyska sajten besök: www.avanzadirect.de För att se svenska sajten besök: www.avanza.se För bilder/information besök www.avanza.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/20/20001120BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/20/20001120BIT00520/bit0002.pdf