November: Privatspararna ökar med 35 procent

November: Privatspararna ökar med 35 procent Privatspararna har hittills under november ökat antalet affärer på Stockholmsbörsen med omkring 35 procent. (Felaktiga siffror i media har beskrivit uppgången som 50 procent). - Privatspararna har tagit ett tydligt steg tillbaka på börsen. Intresset är det tydligaste sedan våren 2000. Bakgrunden är börsuppgången två månader tillbaka, säger Claes Hemberg, informationschef Avanza. Sedan börsens bottennotering för exakt två månader sedan, den 21 september, har börsen stigit med omkring 30 procent. - Därmed inte sagt att det är för sent att investera i aktier. Trots uppgången de senaste två månaderna är börsen fortfarande värderad 20 procent lägre än vid senaste årsskiftet, säger Claes Hemberg. Den breda massan sparare har trots allt ännu inte börjat handla, utan de som märks hittills är fortfarande bara de mycket aktiva; omkring 100 000 svenskar. Under de närmaste en till två månaderna kan vi vänta att de mer vanliga spararna engagera sig mer i sina aktier igen. Privatspararnas största investeringar sker idag i it-relaterade bolag. - Det är dessa bolags stora kursförändringar som lockar, men riskerna också större. Vi rekommenderar därför ett bredare aktiesparande. Det finns många icke it-bolag med låg risk som idag är lågt värderade, säger Claes Hemberg. /// För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza; tel 0708 - 618 047 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00120/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00120/bit0001.pdf