Juni: Rekord i ränteköp

Svenska fondsparare väljer räntefonder under juni månad. Fondhandeln var annars svag eller ned 29 procent jämfört med samma månad i fjol. "Börsfallet fick sparare att sälja Sverigefonder och på köptoppen valde åtta av tio räntefonder. Det är största intresset för räntor sedan finanskrisen för tre år sedan. Dessvärre är det ett felval för de flesta sparare, särskilt bland de äldre. Dessutom riskerar de att stiga av på botten", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Under 2009-2010 var Stockholmsbörsen en av världens bästa börser. Men 2011 är svenska börsen bland de sämre. Trendkänsliga svenska sparare har därför sålt Sverigefonder och valt räntefonder. Högre boräntor och greklandsoro har förstärkt pessimismen.

”Svenska folket sätter nu nytt rekord i räntesparande. 1 500 miljarder eller varannan krona sparar vi i räntor. Det måste vara fel. Så mycket ska vi inte använda på semestern. Svenskarna har missförstått räntekontona. De är inte för att spara, utan för att snart använda”, säger Hemberg.

Svenskarnas favoritfonder senaste månaden har dominerats av räntor på bred front. De är ränte-, företagsobligations-, hedge- samt obligationsfonder. Den enda aktiefonden på köptoppen är försiktiga läkemedelsfonder.

”Obligationerna har visserligen hämtat sig senaste månaden. Men då har spararna glömt att de föll kraftigt redan i höstas. Och så kommer de fortsätta att överraska oss. Obligationer är inget stabilt sparande”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner
Förändring en månad Förändring ett år Jun
Fondaffärer, st -42 % -29 % 118 000 205 000 167 000
Fondaffärer per dag -45 % -29 % 3 900 7 100 5 500
Fondaffärer per
fondkonto och mån
-46 % -36 % 0,7 1,3 1,1
Omsättning i fondsparandet* -20 % -37 % 10 % 12 % 16 %

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47
avanzabank.se