Sparare med +10 MSEK erbjuds råd utan dolda avgifter

Privatinvesterare med över 10 MSEK i placerbart kapital erbjuds nu rådgivning mot enkel årsavgift. Därmed slipper investeraren de dolda avgifter som rådgivare ofta tillämpar. Tjänsten är ett samarbete mellan Avanza Bank och Valbay Family Office som tillhandahåller rådgivningen. "Den som köper finansiella råd måste få veta exakt vad hon betalar. Här kommer rådgivarna inte tjäna en krona på provisioner, många affärer eller dyra lösningar, utan fokuserar enbart på bästa möjliga avkastning", säger Martin Tivéus, VD Avanza Bank.

Avgifterna kring finansiell rådgivning har hittills varit svåra för privatinvesterare att få inblick i och närmast omöjliga att beräkna. Finansinspektionen har nyligen också tillsatt en granskning av rådgivarnas verkliga avgifter och här väntas reglerna bli betydligt hårdare.

”Det går bara att undanröja alla misstankar om dyr rådgivning med hjälp av en enkel prislista. Med den här modellen fokuserar rådgivarna bara på en sak: avkastning”, säger Martin Tivéus.

Erbjudandet är i linje med Avanza Banks filosofi – full insyn i utbud och priser och fullständigt oberoende.

”Det finns ett behov av nytänkande inom Private Banking-världen. Detta erbjudande kombinerar Avanza Banks låga kostnader med Valbays unika kapitalförvaltning helt utan de intressekonflikter som normalt uppkommer genom transaktions- och provisionsintäkter. Genom det här samarbetet tillförs Private Banking-marknaden ett nytt och spännande alternativ”, säger Magnus Wikner, grundare Valbay Family Office.

Valbay är en oberoende finansiell partner vars tjänster innefattar kapitalförvaltning, skatt och finansiell rådgivning, men också administration och daglig drift av bolag och andra kundanpassade legala strukturer. Valbay har en transparent och tydlig prismodell; debitering sker direkt av kund, inte via en provisions- eller transaktionsbaserad modell. Tillsammans med Avanza Banks affärsidé om att erbjuda ett brett utbud av produkter och marknadens lägsta priser sätter erbjudandet kunden i centrum.

Martin Tivéus, VD Avanza Bank, telefon 070-861 80 04

Magnus Wikner, grundare Valbay Family Office, telefon 08-505 35 112