Artboard 1logo
Avanza
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK

Hållbarhetsmål

Vi har konkreta mål för vårt hållbarhetsarbete, vilka är baserade på bland annat Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling. Våra hållbarhetssmål handlar om att skapa förutsättningar för en bättre ekonomisk situation för var och en och att inspirera till mer hållbara investeringar. 

Nettonollutsläpp

Klimatförändringar är en av vår tids största utmaningar. Vi arbetar i linje med Parisavtalet för att begränsa och anpassa vår negativa påverkan på klimatet och för att uppnå nettonoll senast 2045. För att säkerställa att vi når vårt långsiktiga utsläppsminskningsmål, har vi anslutit oss till Business ambition for 1.5°C och satt vetenskapligt förankrade delmål, Science Based Targets (SBT:er). Läs mer om Science Based targets

Våra kortsiktiga utsläppsmål är att minska våra direkta utsläpp med 50 procent till 2030, att vi ska fortsätta köpa in 100 procent förnybar energi, och att minst 65 procent av kapitalet i Avanzas Fonders egenförvaltade fonder ska vara placerat i bolag med egna Science Based Targets senast 2027. Det långsiktiga målet är nettonoll, vilket innebär en utsläppsminskning om minst 90 procent. Detta ska uppnås så snart det är möjligt, men senast 2045. 

Vi rapporterar årligen våra utsläpp av växthusgaser enligt Greenhouse Gas (GHG) Protocol. För 2024 uppgick våra totala utsläpp till 397 (494) ton CO2e.

Vi har sedan 2019 klimatkompenserat för våra utsläpp genom inköp av högt betygsatta utsläppsrätter, så kallade carbon credits. Avanza har åtagit sig att kompensera för Scope 1- och 2-utsläpp samt för affärsresor. Sedan 2023 samarbetar vi med Milkywire för att återinvestera dessa pengar i effektiva klimatlösningar genom deras Climate Transformation Fund. Fonden har tre centrala områden: koldioxidinfångning och lagring, skydd och återställande av natur samt avkarbonisering. 2023 och 2024 har vi tillsammans med andra företag genom fonden bidragit till att finansiera över 43 projekt runt om i världen som både driver på teknologisk innovation och har positiva effekter på biodiversitet och lokalsamhällen. 

    Stärka hållbarhetsvärdet i kundernas investeringar

    Finansbranschen, med sina möjligheter att styra kapital till hållbara verksamheter, har en nyckelroll för att FN:s globala hållbarhetsmål och Parisavtalets klimatmål ska uppnås. Vi vill att Avanza ska vara det självklara valet för den som vill investera hållbart och vi är övertygade om att investeringar i ansvarsfulla och hållbara affärsmodeller kommer att ge bäst avkastning över tid. Hos Avanza erbjuds ingen rådgivning, det är kunderna själva som tar alla investeringsbeslut. Vi styr alltså inte hur kunderna väljer att investera. Vårt arbete är att inspirera till och göra det enkelt att hitta hållbara produkter att investera i. För detta krävs att vårt utbud går att analysera utifrån hållbarhetskriterier och vi har genom åren
    utvecklat och implementerat ett antal verktyg, samt tillgängliggjort hållbarhetsdata på plattformen. 

    Vi utvecklar och förbättrar kontinuerligt dessa verktyg, vilket ska hjälpa oss att nå målet om att stärka hållbarhetsvärdet i kundernas portfölj, vilket mäts genom Morningstar Sustainability Score för fonder. Det är ett vägt snitt över vilken hållbarhetsrisk (ESG Risk Rating) en fonds innehav har. ESG Risk Rating är ett värde mellan 0–100 där ett lägre värde är bättre och indikerar lägre hållbarhetsrisk. 0 indikerar att ett företag inte har någon ohanterad ESG-risk och ett värde på 100 indikerar den högsta nivån av ESG-risk. Bedömningen görs av analysföretaget Sustainalytics och fler än 10 000 företag världen över har en Sustainalytics ESG Risk Rating. 

    Öka jämställdheten i sparandet 

    Att bidra till ett mer jämställt sparande är centralt för vårt hållbarhetsarbete och vi arbetar aktivt med att nå ut till kvinnor. Idag sparar kvinnor mindre, har ett lägre sparkapital och börjar spara senare. Andelen kvinnor på Avanzas plattform var 39 procent vid utgången av 2024. Andelen kvinnor bland nya kunder var 45 procent, samtidigt som andelen sparkapital som innehas av kvinnor endast uppgår till 25 procent.