Artboard 1logo
Avanza
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK

Kundnöjdhet och medarbetarengagemang skapar långsiktigt aktieägarvärde över tid

Med en affärsmodell byggd på skala är kundnöjdhet vårt viktigaste mål. 

Vår framgång bygger på en kundfokuserad företagskultur där medarbetare uppmuntras att skapa innovativa produkter och erbjudanden – som skapar aktieägarvärde långsiktigt. Företagskulturen hämtar sin energi ut viljan att skapa förändring och en bättre framtid för miljoner människor. 

Mål och måluppfyllelse 2024

Kundnöjdhet

Utfall

Kommentar

Sveriges nöjdaste sparkunder enligt
Svenskt Kvalitetsindex (SKI)
Erhöll utmärkelsen för 15:e året i rad 2023 

Engagerade medarbetare

  
Employee Net Promoter Score på minst 5059Mycket starkt ambassadörskap 

Långsiktig värdetillväxt

  
Avkastning på eget kapital på minst 35 procent
(årligt mål)
38%Målet borgar för fortsatt lönsamhetsfokus, en
effektiv hantering av och låg risk i balansräkningen
Utdelning på 70% av årets vinst
(årligt mål)
 82%Förslaget för 2024 är en utdelning på 11,75 (11,50) kronor
per aktie, vilket motsvarar en utdelningsandel på 82%
med hänsyn tagen till bruttosoliditetskravet inklusive
Pelare 2-vägledning och internt buffertkrav. 
Minskad kostnad per sparkrona över tid
(justerat från 12 punkter 2025)
 14 pktMålet är satt med vetskapen om att det enskilda år kan
komma att påverkas av marknadsrörelsernas effekt
på sparkapitalet, vilket varit fallet de senaste två åren

Hållbarhetsmål

  
NettonollutsläppTotala utsläpp uppgick 2024 till 397 ton CO2e, för vilket
klimatkompensation gjordes. Under 2023 godkändes
Avanzas klimatmål av Science Based Targets initiative och
Business ambition for 1.5°C. 
 Öka jämställdheten i sparandet Andelen kvinnor på plattformen var 39% vid utgången av 2024. 
Andelen kvinnor bland nya kunder var 45% och 
andelen sparkapital som innehas av kvinnor uppgick till 26%
Stärka hållbarhetsvärdet i
kundernas investeringar
 18,6Morningstars hållbarhetsvärde för investeringar i fonder
förbättrades under året från 19,6 till 18,6 bland Avanzas kunder.
Målet är ett så lågt värde som möjligt